Huawei Consumer Business Group Polska ma wciąż ambitne plany zarówno w segmencie smartfonów, jak i innych segmentów sprzętu elektronicznego, mówi Jefferson Zhang, dyrektor zarządzający Huawei CBG Polska, w wywiadzie z ISBtech.
Jakie są najważniejsze założenia strategii Huawei w Polsce segmencie smartfonów na ten i kolejne lata?
Jefferson Zhang, dyrektor zarządzający Huawei CBG Polska: Jesteśmy skoncentrowani na naszych najnowszych smartfonach opartych o Huawei Mobile Services, czyli nasz własny ekosystem usług mobilnych. HMS jest nieustannie rozwijany, co krok po kroku podnosi atrakcyjność naszych smartfonów i tabletów dla użytkowników. Jesteśmy dumni z AppGallery, naszego sklepu z aplikacjami, w którym mamy już ponad tysiąc aplikacji lokalnych, a w skali świata jest ich już ponad 120 tysięcy. Licząc globalnie, ze sklepu korzysta już 530 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Coraz więcej topowych marek dołącza do AppGallery i wiele aplikacji jest już zintegrowanych z HMS, co oznacza, że użytkownicy mogą korzystać z pełni ich funkcjonalności.
W Polsce mamy już na pokładzie aplikacje bankowe, aplikacje nawigacyjne, zakupowe, rozrywkowe – to jest zestaw, który odpowiada na większość potrzeb użytkownika. Co ważne, nasi użytkownicy mogą czerpać z licznych ofert specjalnych dostępnych tylko w AppGallery, takich jak vouchery, zniżki, darmowe pakiety premium.
Kolejnym ważnym etapem będzie pojawienie się HarmonyOS, naszego własnego systemu operacyjnego – niedługo ogłosimy szczegóły. To będzie zupełnie nowy rozdział w historii Huawei i całej branży. Wrócimy na rynek smartfonów z nowymi, własnymi rozwiązaniami. W Chinach wyniki sprzedaży smartfonów są bardzo dobre, szczególnie tych z najwyższej półki jak składany Mate X2 czy flagowy Mate 40 Pro. Chcę wyraźnie powiedzieć, że w Polsce również nie odpuszczamy tej części naszego biznesu.
Jak ubiegłoroczne wyniki w Polsce?
Huawei w Polsce osiągnął w zeszłym roku dobre wyniki, wciąż jesteśmy jednym z 10 rynków najważniejszych dla Huawei w skali świata. Nasze smartfony z HMS miały dobry start, modele takie jak P40 lite czy P smart 2021 sprzedały się bardzo dobrze. Nasze laptopy, tablety, urządzenia wearable, routery, słuchawki – w każdej z tych kategorii osiągnęliśmy doskonałe wyniki.
Czy szykują się znaczące premiery sprzętowe?
Tak, wprowadzimy nowe produkty w wielu kategoriach, również nowe smartfony HMS. Nasze portfolio jest bogate, a różnorodne produkty mogą posłużyć każdemu konsumentowi do zbudowania z nich wydajnego, osobistego ekosystemu. Jeśli do produktów doda się jeszcze usługi mobilne Huawei, powstaje wysoko funkcjonalny świat, który po prostu ułatwia życie.
Jak radzi sobie HMS w Polsce? Ile polskich aplikacji jest już łącznie na platformie, z iloma współpracujecie w kierunku integracji i jakich sektorów?
Użytkownicy AppGallery mogą wybierać już z ponad tysiąca lokalnych aplikacji, podczas gdy aplikacji w języku polskim jest aż ponad 8 tysięcy. Mamy w Polsce ponad półtora miliona aktywnych użytkowników miesięcznie, a liczba pobrań to prawie półtora miliona miesięcznie. W 2019 roku, podczas konferencji Huawei Developer Day, obiecaliśmy mocne inwestycje w partnerstwo z lokalnymi deweloperami i dotrzymaliśmy słowa – dziś w AppGallery mamy wiele wiodących aplikacji, i to jest nasz kierunek: pozyskiwanie tych najpopularniejszych, ale, co ważne, bez zamykania się na mniejszych deweloperów.
Niebawem ogłosimy wspólną kampanię marketingową z jednym z partnerów, pierwszą tego typu i rozmiaru, co pokazuje, że nasza współpraca wykracza poza integrację aplikacji. Mamy też inne nowości dla partnerów – oferujemy na przykład nową platformę Huawei Ads, która pozwala im promować ich produkty czy usługi z precyzyjnym targetowaniem do użytkowników Huawei.
Czy możesz skomentować szacowaną liczbę użytkowników HMS w Polsce?
Liczba sprzedanych urządzeń z HMS sięgnęła w zeszłym roku pół miliona i jestem pewny, że będzie rosła. Chcę przy tej okazji podziękować konsumentom za zaufanie i wsparcie. Nadal będziemy inwestować w rozwój HMS, AppGallery i system Harmony, dając konsumentom przestrzeń do dokonania wyboru.
Jaką strategię ma Huawei CBG Polska w innych niż smartfony liniach produktowych? Czy są plany wprowadzenia całkowitych nowości?
Będziemy mocno inwestować w laptopy, smartwatche, produkty audio – w każdym nowym produkcie pojawia się jakaś innowacja, która nas wyróżnia. Nasze bezprzewodowe słuchawki z serii FreeBuds zostały docenione przez niezależnych testerów za wysoką jakość, na przykład inteligentną, dynamiczną redukcję szumów w modelu Pro. Rozwijamy nasze routery, które są teraz produktem szczególnie pożądanym w obliczu pandemicznych restrykcji, gdy wielu ludzi pracuje z domu, a ich dzieci uczą się w domach.
W tej sytuacji to ważniejsze niż zwykle, by mieć niezawodny internet, który zaspokoi potrzeby całej rodziny, i nasze produkty na tę potrzebę odpowiadają. Rozwijamy smartfony, które mają coraz lepsze aparaty, piękniejszy design i mocniejsze baterie. Mamy też dużo do zaoferowania w przypadku laptopów – wielu ekspertów uważa je za jedne z najlepszych na rynku. Odnosimy też sukcesy na rynku wearable. Z danych IDC wynika, że w 2020 roku Huawei był numerem trzy na świecie w tej kategorii, w najszybszym rocznym wzrostem sprzedaży o aż 51%.
Jak radzi sobie sklep huawei.pl?
Nasz sklep online rośnie szybko i oczywiście przyczynia się do tego wzmożone przez restrykcje zainteresowanie zakupami online. Byliśmy na tę sytuację gotowi z naszą ofertą. W styczniu wprowadziliśmy odświeżoną wersję naszej witryny z czytelnym, przyjaznym interfejsem, dodaliśmy nowe benefity, takie jak płatność za pobraniem i dostawa do paczkomatów InPost. Co wtorek mamy w sklepie super atrakcyjne “OkazjoWTORKI”, które stały się rozpoznawalną marką i co tydzień przyciągają łowców okazji. Takich promocji będzie w huawei.pl więcej, nie tylko we wtorki.
Chcemy przyzwyczaić konsumentów do myśli, że warto jest zaglądać regularnie do sklepu, bo jest wysoce prawdopodobne, że trafi się na ekstremalnie atrakcyjną promocję. Niedługo ogłosimy nowe rozwiązania, które uczynią proces zakupowy jeszcze szybszym i przyjemniejszym. To wszystko robi różnicę dla konsumentów w tych nadzwyczajnych czasach, w jakich teraz żyjemy.
Jakie inne aktualnie trendy rynkowe identyfikujecie wśród użytkowników sprzętu elektronicznego, które warto adresować?
Jednym z trendów jest szybki wzrost e-commerce, to wspólne dla wielu branż, i każda marka musi znaleźć tu własne możliwości wzrostu. Drugi to wciąż silny popyt na produkty, które są niezbędne do pracy i edukacji zdalnej.
Zmieniliśmy nasze domy w biura i potrzebujemy w nich niezawodnych urządzeń i szybkiego internetu, który pozwoli tym urządzeniom działać gładko i bez zakłóceń w tym samy czasie. Konsumenci potrzebują ekosystemu produktów, które „rozmawiają ze sobą” i czynią nasze życie prostszym, i to jest właśnie to, co Huawei oferuje tu i teraz.