Ochrona danych klientów i ich pieniędzy w nowoczesnej bankowości online jest priorytetem w działaniach każdego banku. Bank musi dbać o bezpieczeństwo środków zgromadzonych przez klientów, a jednocześnie oferować im systemy użyteczne, przyjazne i intuicyjne w obsłudze. Biometria odpowiada na wszystkie te potrzeby.
Biometria polega na automatycznym rozpoznawaniu ludzi na podstawie ich unikalnych cech fizycznych, np. kształtu twarzy, rozstawie oczu czy samej tęczówki. To cechy, które wyróżniają ludzi, więc są pomocne w ich identyfikacji. Także zdalnie. A to idealnie wpisuje się w dzisiejsze oczekiwania klientów, którzy wolą swoje sprawy załatwiać bez wychodzenia z domu i spotykania się ze sprzedawcami czy doradcami.
Całkowicie zdalną, zgodną z przepisami i bezpieczną weryfikację tożsamości klienta z wykorzystaniem biometrii umożliwia rozwiązanie stworzone przez Digital Gateways dla banku Credit Agricole. Już dziś korzystają z niego klienci, którzy zakładają nowe rachunki w banku, w tym dla biznesu. Ale może zastąpić procesy onboardingowe także w ubezpieczeniach, telekomunikacji, e-commerce, u dostawców usług detalicznych (energia, gaz, firmy kurierskie, itp.), a nawet w carsharingu.
Bezpieczeństwo danych
Po pierwsze, danych biometrycznych nie można zapomnieć czy zgubić, tak jak to często dzieje się w przypadku innych zabezpieczeń, np. haseł, PIN-ów czy nawet całych urządzeń, na które przychodzą nasze jednorazowe kody autoryzacyjne, a ponadto zwykłe hasła mogą być wykradane za pomocą np. phishingu. Po drugie, cechy biometryczne, takie jak rozstaw czy wielkość oczu, nie zmieniają się nawet przez procesy starzenia się. Dodatkowo technologia wykorzystywana przez Digital Gateways do zabezpieczeń specjalnie wybiera takie cechy, które bardzo trudno skopiować czy zmanipulować.
Szybki i prosty proces
W trakcie zakładania rachunku bankowego rozwiązanie wykorzystujące biometrię, analizuje nie tylko dostarczony w postaci skanu dokument tożsamości, ale także nagranie twarzy klienta. Chodzi o to, by porównać ją ze zdjęciem z dokumentu.
Pod uwagę bierze się m.in. kształt twarzy, czyli takie cechy fizyczne, które są charakterystyczne i wyjątkowe dla konkretnych ludzi. Co ważne, system analizuje także, czy na nagraniu jest prawdziwy człowiek czy kolejna fotografia. Wszystko po to, by zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa procesu.
Dodatkowo po pomyślnej weryfikacji cech biometrycznych następuje sfinalizowanie umowy z wykorzystaniem elektronicznego podpisu dokumentów, które zapewnia połączenie z elektronicznym notariuszem, czyli Autenti.
Sprzedaż z weryfikacją
„To narzędzie typu „plug&play”, które można łatwo zintegrować z dowolnym kanałem sprzedaży wymagającym weryfikacji klienta zarówno indywidualnego, jak i firmowego na podstawie dokumentu oraz zdalnego podpisania umowy. Digital Gateways może wspierać onboarding nie tylko w sprzedaży online, ale także w fizycznej lokalizacji firmy i call center – wyjaśnia Krzysztof Biernacki, Managing Director Digital Gateways.
Dzięki rozwiązaniu dostarczonemu przez Digital Gateways można także weryfikować tożsamość przez zalogowanie się do innego banku oraz przez sprawdzenie danych przelewu weryfikacyjnego. Możliwe jest również zweryfikowanie działalności gospodarczych i większych firm.
„Dodatkowo proces inicjacji klientów w naszym rozwiązaniu może być rozszerzony o sprawdzenie ich w bazach zewnętrznych, np. w bazie dokumentów zastrzeżonych przy weryfikacji klienta indywidualnego lub w bazie sklepów prowadzących działalność hazardową przy weryfikacji firmy, a także scoring wiarygodności klienta przy wykorzystaniu danych finansowych tego klienta – tłumaczy Krzysztof Biernacki.
Polskie społeczeństwo coraz bardziej się cyfryzuje. Potwierdza to m.in. raport Głównego Urzędu Statystycznego „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019”. Raport pokazuje wzrost poziomu wykorzystywania nowych technologii w zakresie korzystania z Internetu, pozyskiwania informacji, komunikacji.
Mocne przyśpieszenie rozwoju technologicznej w Polsce, w tym w sektorze usług finansowych widoczne jest także w badaniu „Mikro i małe firmy o usługach finansowych 2020” przeprowadzonym przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR.
„Od kilku lat rośnie udział klientów banków wykorzystujących zdalne formy kontaktu z bankami. W 2018 roku z kontaktu internetowego za pomocą urządzeń mobilnych korzystało 47% badanych mikro- firm, a w 2020 było to roku już 70% – zwraca uwagę Katarzyna Świerzbińska, Dyrektor ds. Programów w Departamencie Zarządzania Zmianą i Cyfryzacją banku Credit Agricole.
Dodaje, że naturalne tym samym staje się przygotowywanie przez banki rozwiązań podążających za zmieniającymi się potrzebami oraz preferencjami klientów. Umożliwienie zdalnego otwarcia konta indywidualnego i biznesowego sprawia, że klient zyskuje czas, który może poświęcić m.in. na prowadzenie swojego biznesu.
Proces otwarcia konta w Credit Agricole jest w pełni zdalny i do minimum ogranicza wszelkie formalności.
„Projektując proces wspólnie z Digital Gateways skupiliśmy się na tym, aby odbywał się on szybko, bezpiecznie i przede wszystkim intuicyjnie. Klient nie musi kontaktować się z bankiem i może otworzyć konto, także biznesowe, w dowolnym miejscu oraz czasie. – zaznacza Świerzbińska.
Spółka Digital Gateways powstała w fabryce startupów The Heart i Mastercard w 2020 roku i od razu została doceniona przez ekspertów z bankowości. Bank Credit Agricole wprowadził rozwiązanie oferowane przez Digital Gateways do zakładania rachunków indywidualnych oraz firmowych i dla rolników.
„Rozwiązanie biometryczne dostarczane przez Digital Gateways na dobre już zagościło w bankowości. Współpraca Digital Gateways i Banku Credit Agricole pozwala na cyfryzację kolejnych procesów onboardingu klientów banku. Dostarczyliśmy bankowi aplikacje mobilne, które obsługują cały proces inicjacji relacji z bankiem, łącznie z podpisaniem umowy w sposób zdalny. Obecnie wdrożony proces dla klientów firmowych jest już drugim, w którym mamy przyjemność współpracować. Rozwiązanie proponowane przez Digital Gateways może być z sukcesem wprowadzone w różnych branżach, choćby w telekomunikacji, ubezpieczeniach, transporcie, logistyce, retailu czy e-commerce – mówi Biernacki.