Cezary Pierzan, prezes Platformy Detalistów, w komentarzu dla ISBtech o „digital checkout” – nowym kierunku dla rynku płatniczego i transakcyjnego w Polsce.
Kilkanaście miesięcy starań i współpracy Platformy Detalistów z partnerami z obszaru handlu i technologii oraz z wiodącym dostawcą usług płatniczych w Polsce, serwisem Przelewy24, zaowocowały w lutym br. wdrożeniem e-paragonów w ramach nowo powstałego systemu Spark.
Nasza usługa digitalizacji potwierdzeń sprzedaży jako jedyna na rynku spełnia wymogi ustawodawcy i po raz pierwszy pozwala w pełni zastąpić paragon papierowy, sprawiając, że całkowicie cyfrowa obsługa klienta stała się wreszcie możliwa.
Cyfryzacja postępuje w każdym obszarze życia i biznesu – inspirujące przykłady pochodzą z takich dziedzin jak np. bankowość elektroniczna, ale też dystrybucja multimediów czy transport osobowy w obrębie aglomeracji miejskich. Kwestią czasu były formalne zmiany w obszarze fiskalizacji sprzedaży i oddanie przedsiębiorcom możliwości obsługi transakcji bez obowiązku korzystania z papierowych wydruków.
Dzięki współpracy z producentami urządzeń fiskalnych, pierwszy model wydający paragony elektroniczne w systemie Spark uzyskał homologację Głównego Urzędu Miar i tym samym wyznacza kierunek dla całej branży, wspierany także przez administrację publiczną.
„Digital checkout”, za pośrednictwem urządzenia mobilnego, pozwala m.in. na zrealizowanie płatności i wydanie dowodu sprzedaży, a wcześniej również na automatyczną prezentację karty lojalnościowej czy przekazanie danych nabywcy do wystawienia faktury.
Wszystkie elementy tego procesu odbywają się automatycznie podczas jednej czynności klienta, bezkontaktowo i online, znajdując zastosowanie zarówno w handlu tradycyjnym, jak i podczas zakupów w internecie. Konsumenci uzyskują w tym modelu lepsze, wygodniejsze doświadczenie zakupowe, a także bezpieczeństwo procesu i pewność trwałości dowodu sprzedaży.
Start systemu Spark w obecnym wydaniu to dopiero pierwszy krok dla Platformy Detalistów i naszych obecnych oraz przyszłych partnerów. Naszą wspólną aspiracją jest zbudowanie systemu maksymalnie otwartego i szeroko dostępnego, łączącego w ramach jednego środowiska i rozwiązania konsumenckiego wielu przedsiębiorców oraz ich kanały sprzedaży.
Wkrótce udostępnimy możliwość implementacji Spark we własnych aplikacjach mobilnych detalistów, gdzie system stanie się jedną z proponowanych klientom mobilnych funkcjonalności w posiadanych już przez nich aplikacjach. Z perspektywy naszych partnerów biznesowych istotne jest usprawnienie procesów i redukcja kosztów, poprawa jakości obsługi oraz wzrost zadowolenia i lojalności klientów.
Jesteśmy przekonani, że innowacje wypływające ze wspólnych potrzeb konsumentów i przedsiębiorców, to najpewniejszy wektor rozwoju dla każdego z sektorów. Z perspektywy technologicznej poziom proponowanych przez nas udogodnień i przeprojektowania procesów transakcyjnych możliwy był tylko dzięki wyjściu poza istniejącą, ograniczoną funkcjonalnie infrastrukturę terminalowo-kartową, gdzie każda innowacja wymaga skoordynowania wielu graczy, w tym np. kilkudziesięciu różnych banków.
Wypracowane rozwiązanie, mimo że unikatowe i posiadające autorski know-how, wykorzystuje również sprawdzone technologie szeroko zaadoptowane przez przedsiębiorców i klientów. Mowa tu między innymi o komercyjnych wdrożeniach rozwiązań chmurowych czy konsumenckim zastosowaniu technologii NFC obecnej już w zdecydowanej większości urządzeń mobilnych w Polsce.