Mikołaj Małaczyński, prezes Legimi, w rozmowie z ISBtech o planach giełdowych, rynku czytelnictwa i cyfrowych trendach wśród czytelników.
Jak pandemia wpływa na czytanie książek?
Mikołaj Małaczyński: Pandemia i wiążące się z nią przymusowe przebywanie ludzi w domach spowodowały zwiększone zainteresowanie czytaniem książek. Ludzie mają więcej wolnego czasu, alternatywne formy rozrywki są niedostępne, dlatego chętniej decydują się sięgać po literaturę.
Legimi jest tego idealnym przykładem w czasie tzw. pierwszej i drugiej fali pandemii w Polsce, zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie naszymi usługami. W tym czasie odnotowaliśmy blisko dwukrotny wzrost liczby aktywacji darmowego okresu próbnego.
Kiedy debiut na NC?
Intensywnie pracujemy nad debiutem na rynku NewConnect. Jesteśmy z stałym kontakcie z GPW, prowadzimy z nimi otwarty dialog i ze wszystkich zalecanych działań wywiązujemy się terminowo i proaktywnie.
Według najnowszych ustaleń spodziewamy się debiutu w II kwartale br. Termin wynika z możliwości dołączenia zaudytowanego raportu rocznego za 2020 r.
Jak wygląda działalność na rynku niemieckim?
Legimi jest właścicielem 100 proc. udziałów w niemieckiej spółce Readfy GmbH, która jest wiodącą na rynku niemieckim aplikacją do czytania w modelu freemium (darmowe czytanie, w zamian za wyświetlane reklamy). Readfy posiada ponad 400 tys. zarejestrowanych użytkowników.
Mając dostęp do tak szerokiej bazy, prowadzimy aktywne działania marketingowe mające skonwertować użytkowników Readfy na wersję premium w postaci Legimi.de. Istotnie wspiera nas w tym rozwój platformy Legimi 3.0, a także nasza standardowa oferta e-czytnik za 1 EUR.
Warto podkreślić, iż rynek niemiecki ma ogromny potencjał, jest jednym z największych rynków książki na świecie.
Jakie są główne trendy rynkowe i jak spółka pozycjonuje się do nich strategicznie?
Segment e-książek to bez wątpienia wciąż dynamicznie rosnąca część rynku. Od kilku już lat zauważamy rosnącą popularność audiobooków. Dlatego w Legimi wypracowaliśmy autorskie rozwiązanie w postaci tzw. synchrobooków, które stanowią format łączony audiobooka i e-booka.
Usługa polega na płynnym przełączaniu pomiędzy słuchaniem, a czytaniem na różnych urządzeniach, a aplikacja zapamiętuje ostatnio czytaną stronę. W ostatnich latach zauważamy także rosnącą rolę ekonomii współdzielenia i tym samym biznesów subskrypcyjnych.
Ludzie coraz chętniej wolą płacić za dostęp do pewnych usług w ramach opłaty abonamentowej. My już tę tendencję zauważyliśmy znacznie wcześniej zakładając Legimi.