Polska platforma e-commerce IdoSell została właścicielem pakietu większościowego węgierskiej firmy z branży e-handlu Shoprenter.
„To bardzo ciekawe wydarzenie, które może być początkiem konsolidacji platform sklepowych i w ogóle sklepów internetowych w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi Paweł Fornalski, CEO IdoSell.
Pandemia COVID-19 sprawiła, że handel internetowy stał się jedną z podstaw światowej gospodarki. Ta niecodzienna sytuacja doprowadziła również do tego, że rodzime rynki są już dla wielu sprzedawców zbyt ciasne. Potrzebę ujednolicenia e-commerce zauważyła już Unia Europejska. Wskazują na to chociażby ostatnie działania Komisji Europejskiej
dotyczące podatku VAT.
Konsolidacja rynków europejskich to także jeden z priorytetów lidera polskiego e-commerce – IdoSell. Firma przejęła już węgierską platformę sklepową Shoprenter, a to dopiero początek.
O tym, dlaczego unifikacja rynków europejskich jest istotna w postpandemicznym świecie, co oznacza połączenie się dwóch platform typu SaaS i o planach na przyszłość – opowiada Fornalski.
Przejmujecie właśnie dużą platformę z Węgier, czyli drugiego największego rynku w Europie. Co to oznacza dla IdoSell oraz firmy Shoprenter?
Warto zauważyć, że e-handel w Unii Europejskiej bardzo mocno się konsoliduje. To oznacza, że sklep internetowy z jednego kraju coraz częściej sprzedaje do innych państw UE. Taki model funkcjonuje coraz częściej w środowisku płatności, kurierów i logistyki oraz budowania ruchu. Mamy już osobne produkty Google dla Unii Europejskiej, są serwisy sprzedażowe, które działają na całą Europę.
Do niedawna technologie sklepowe były dosyć lokalne. Teraz się to zmienia. Potrzebna jest więc skala firm, która dźwignie obsługę w modelu SaaS. Według badań jest on preferowany wśród sprzedawców całej Unii Europejskiej. W efekcie potrzebne jest łączenie się firm lokalnych, tak żeby wspólnie były w stanie wypracowywać większe przychody i zyski. Taka transakcja właśnie ma miejsce – największe platformy polska IdoSell i węgierska Shoprenter, łączą się. To bardzo ciekawe wydarzenie, które może być początkiem większej konsolidacji platform sklepowych i w ogóle sklepów internetowych w Europie środkowej i wschodniej.
W czym polska firma jest w stanie pomóc węgierskiej? Czy to kwestia technologii, zarządzania?
Działamy od ponad 20 lat i mamy to szczęście, że w przeszłości podjęliśmy szereg słusznych decyzji. W efekcie doszliśmy do miejsca, w którym jesteśmy teraz. Shoprenter docenia nasz produkt i sposób działania, a dodatkowo dostrzega, że korzystanie z gotowego produktu, doświadczeń i infrastruktury polskiego zespołu, zwiększa ich szanse na uzyskanie pozycji lidera w przyszłości. Jeśli chodzi o technologię, mogę powiedzieć, że węgierscy klienci na pewno odczują przeskok technologiczny i jakościowy. To zaś zwiększy ich szansę konkurowania z innymi e-sklepami na rynku Unii Europejskiej.
Konsolidacja podmiotów jest oczekiwanym kierunkiem na rynku e-commerce. To dlatego, że wytwarzanie coraz bardziej zaawansowanych technologii jest „kapitałożerne”. Kiedy dwie firmy z dwóch różnych rynków łączą się, mogą wspólnie finansować niezbędne do rozwoju działania i badania.
Jeśli patrzymy na rynek europejski, to zauważamy, że sklepy internetowe muszą często konkurować z potężnymi podmiotami – serwisami sprzedażowymi, które w UE robią gigantyczne inwestycje. Pojedynczym e-sklepom jest coraz trudniej mierzyć się z nimi. Dlatego SaaS, taki jak IdoSell i Shoprenter, jest świetnym wyborem dla niezależnych sprzedawców. Otrzymują oni wartość intelektualną, która jest wytwarzana dla tysięcy firm.
W Polsce platformy SaaS były pierwszym etapem rozwoju e-handlu. Ten trend nadal dominuje i rozwija się. Tutaj można powiedzieć, że nawet Europa Zachodnia jest trochę za Polską. W związku z tym IdoSell, jako lider e-commerce w Polsce, może dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem No a w przyszłości, konsolidować się z kolejnymi SaaS-ami.
Mówisz o konkurowaniu w UE i sprzedaży na różne rynki. To od razu kojarzy się z
cross-border, czyli jednym z najsilniejszych trendów e-commerce w 2021 roku. Czy połączenie IdoSell z Shoprenter jest odpowiedzią na tę tendencję?
Faktycznie, jest to bardzo zauważalny trend w całej Unii Europejskiej. Nawet nam, jako konsumentom, jest to łatwo sprawdzić. Wystarczy w wyszukiwarkę Google wstawić zdjęcie jakiegoś produktu i obserwować, jakie oferty się pojawiają. Coraz częściej są to oferty w euro, przeliczone na złotówki. Jak wiadomo, Komisja Europejska prowadzi już regulacje prawne dla sklepów internetowych w taki sposób, żeby cały teren UE był po prostu jednym rynkiem e-handlu.
Tak naprawdę przejęcie pakietu większościowego w Shoprenter to już nasz kolejny krok w tę stronę. IdoSell od lat wspomaga klientów w cross-border, trochę wyprzedzając tendencje rynkowe. Na pewno będziemy nadal inwestowali w rozwiązania, które pomogą skutecznie sprzedawać na wszystkich rynkach europejskich. Jednocześnie zapewniamy pełne wsparcie w zakresie logistyki, płatności i pozyskiwania ruchu z tych rynków.
Kroki w tę stronę już zostały podjęte. W ostatnim czasie IdoSell miało sporo integracji z różnego rodzaju podmiotami, które pomagają sprzedawcom w wyjściu na zagraniczne rynki.
Jeśli chodzi o naszą „mapę drogową”, to jest ona bardzo bogata. Właściwie każdego roku zwiększamy nakłady inwestycyjne na to, żeby dostarczać klientom jeszcze więcej zaawansowanych narzędzi. Również w kontekście cross-border.
Wracając do konsolidacji. Pierwszy jest Shoprenter, a czy są plany na kolejne
połączenia? A może planujecie organiczne wchłanianie rynku?
Zarówno kadrowo, jaki i finansowo, IdoSell przygotowuje się do roli konsolidatora rynku. Można się spodziewać, że w przyszłości ogłosimy kolejne integracje. Do tego jednak jest potrzebna wola dwóch stron. Trudno prognozować, co te działania przyniosą. Na pewno Shoprenter bardzo nas cieszy, bo w Europie Centralnej jest to, poza Polską, największa platforma SaaS-owa, zarówno pod względem sprzedawców, jak i obrotów.
Dla nas jest też ważny fakt, że nie kupujemy najpopularniejszych platform, które może i mają tysiące kont, ale bardzo często niewiele sprzedają. Jesteśmy liderem pod względem liczby transakcji i nasi sprzedawcy stawiają właśnie na maksymalizację sprzedaży. Jeśli dojdzie do przejęć kolejnych platform przez IdoSell, możemy zapewnić, że będą to firmy, które faktycznie współpracują ze swoimi klientami i nieustannie starają się pomóc im w zwiększeniu konwersji. A Shoprenter bezsprzecznie działa w taki sposób.
Czy połączenie polskiego i węgierskiego rynku e-commerce ma szansę zapoczątkować globalizację e-handlu? Czy IdoSell może stać się architektem międzynarodowego i jednolitego europejskiego e-commerce?
Byłoby nieskromnie powiedzieć, że tylko my o tym myślimy, bo myśli o tym jeszcze kilka firm na terenie UE. Ale jesteśmy w awangardzie. Tak naprawdę to już się dzieje, my zaś jesteśmy tylko od tego, żeby zaspokajać potrzeby klientów.
Dostrzegamy to, że w Unii Europejskiej będzie potrzebne rozwiązanie, które faktycznie zostanie dostosowane do specyfiki rynku europejskiego. Wiemy jednak, że stworzenie narzędzia wpierającego sprzedawcę w sprzedaży produktów na terenie całej UE, wymaga dużej inwestycji. W dużym uproszczeniu – niezbędna jest integracja otoczenia i usług, które są na każdym rynku inne. W Europie jest 26 rynków e-commerce, trzeba się dostosować do każdego z nich. To jest olbrzymia praca, której nie musimy wykonywać sami. Zespół Shoprentera nam w tym pomoże.