EdTech zmierza do hiperpersonalizacji ścieżki nauczania

Max Azarov, CEO Novakid, w komentarzu eksperckim dla ISBtech o trendach w edukacji zdalnej.

Od początku pandemii covid-19 obserwujemy dynamiczny rozwój wielu rozwiązań technologicznych, szczególnie w edukacji zdalnej. Choć kierunek zmian dla branży EdTech nie uległ znacznej zmianie, to na pewno popularność, a także obowiązek edukacji zdalnej przyspieszyły wdrażanie innowacyjnych rozwiązań i ulepszeń.

Myślę, że takie nagłe i przymusowe korzystanie z nauczania online oswoiło wielu użytkowników z edtechowymi aplikacjami i wzbudziło do nich większe zaufanie.

Jeśli chodzi o aplikacje do nauki, nie tylko dla dzieci, największym wyzwaniem jest utrzymanie uwagi i skupienia na stałym wysokim poziomie. Dzieci naturalnie szybko się nudzą, a z kolei dorośli są przebodźcowani i narażeni na ciągłe rozpraszacze.

Stąd obserwujemy trendy w doskonaleniu angażujących metod nauczania – takich, które wywołują w nas stan głębokiego skupienia. My postawiliśmy przede wszystkim na AR (Augmented Reality – rozszerzona rzeczywistość) oraz VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość) i grywalizację, czyli rozwiązania zaczerpnięte z gier.

Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość umożliwiają nam urozmaicanie lekcji dla dzieci np. przez internetowe wycieczki po muzeach w towarzystwie lektora. Z kolei metody oparte na grywalizacji, czyli m.in. ścieżka edukacji opracowana podobnie jak przygody bohatera, quizy i specjalne zadania do wykonania, angażują uwagę i wzbudzają emocje. Uczucie ekscytacji w trakcie nauki tworzy przyjazne środowisko do zdobywania wiedzy i ułatwia zapamiętywanie.

Dlatego grywalizacja to świetny edukacyjny wytrych dla najmłodszych – sprawia, że mimochodem, naturalnie przyswaja się nowe angielskie zwroty i wyrażenia. Programy z branży EdTech rozwijają się w kierunku personalizacji, a nawet hiperpersonalizacji ścieżki nauczania, wykorzystując przy tym tzw. uczenie maszynowe.

Polega to na tym, że sztuczna inteligencja analizuje dane, spływające podczas korzystania z danej aplikacji, a następnie dostosowuje proces nauczania do konkretnego użytkownika. Każdy z nas w końcu uczy się w różnym tempie, lepiej sobie radzi z niektórymi zagadnieniami, a z innymi gorzej. Dzięki machine learning można tworzyć spersonalizowane modele ćwiczeń, które przyniosą najskuteczniejsze efekty. Algorytmy stale śledzą wyniki użytkowników i na bieżąco ulepszają ścieżkę edukacji, np. sprawdzają, gdzie potrzeba powtórek materiału.

W Novakid dokładnie tak personalizujemy programy nauczania i jednocześnie stale je testujemy, żeby wszystkie uczące się u nas dzieci uzyskiwały jak najlepsze efekty. To lekcje szyte na miarę ucznia, co jest odwrotnością tradycyjnego myślenia o edukacji, w którym to dzieci i młodzież podążają za podstawą programową w określonym, ujednoliconym tempie.

Jestem przekonany, że zmierzamy w stronę modelu edukacji hybrydowej, która będzie łączyć w sobie lekcje online i zajęcia na żywo w grupie rówieśniczej. Te pierwsze będą nastawione na zdobywanie twardej wiedzy, a drugie na rozwijanie empatii i kompetencji interpersonalnych, a także przygotowywanie do funkcjonowania w społeczeństwie. Widzimy dziś, że coraz więcej uniwersytetów i światowej klasy ekspertów w różnych dziedzinach udostępnia wykłady, multimedialne kursy i specjalistyczne masterclass za pośrednictwem internetu.

Dzięki temu możemy mieć dostęp do profesjonalnej wiedzy na najwyższym poziomie i native speakerów każdego języka, pozostając w zaciszu swojego pokoju. Te trendy wychodzą również naprzeciw potrzebom uczniów i studentów z indywidualnym tokiem nauczania lub zmagających się z niepełnosprawnością czy przewlekłą chorobą. Innowacje w nowych technologiach naprawdę mogą ulepszyć ten mały, ale znaczący wycinek świata, jakim jest edukacja.

Max Azarov – CEO internetowej szkoły języka angielskiego dla dzieci Novakid i ekspert w zakresie technologii edukacyjnej. Specjalizuje się w planowaniu strategicznym, projektowaniu oprogramowania, wdrażaniu nowych technologii, opracowywaniu produktów i usług internetowych dla milionów użytkowników oraz rozwijaniu międzynarodowego biznesu. Od 2017 roku rozwija Novakid – internetową szkołę języka angielskiego dla dzieci, opartą na nowych technologiach i nauce wyłącznie z anglojęzycznymi lektorami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here