Piotr Majchrzak, Boldare

Piotr Majchrzak, co-CEO w Boldare, w komentarzu o planach biznesowych na kolejny rok i kluczowych trendach jakie widzi w swojej branży.

Widzimy przede wszystkim dwa trendy: Pierwszy to przyspieszenie trendu rozwoju firm, w stronę świadomych, bardziej etycznych i odpornych na kryzysy organizacji, których podstawową strategią innowacji jest słuchanie klienta i zwinne odpowiadanie na jego potrzeby.

Drugi to mocne przebicie się do mainstreamu trzeciej fazy internetu, zwanej web3. To filozofia, ale też zestaw technologii, które z jednej strony wracają do pierwotnych wartości sieci, takich jak: otwartość, współpraca, decentralizacja, ale zapakowana w technologię, która pozwala w konkretnych rozwiązaniach urzeczywistnić tę promesę.

I tak artysta, dzięki technologii, ma zagwarantowane tantiemy, społeczności mogą się organizować i wypracowywać wartość, gdzie o wynagrodzenie dbają algorytmy, czy też, co może najważniejsze, nie stajemy się produktem (tak jak często to bywa w Web 2.0 i “darmowych” usługach) ale poprzez transparentność algorytmów mamy kontrolę nad tym, co się z naszymi danymi dzieje.

Chyba najszerzej znanym wszystkim zastosowaniem web3 są kryptowaluty, które z założenia nie są regulowane przez żadną instytucję i służą w czystej postaci temu, do czego zostały zaprojektowane.

Co będzie ważne w branży IT w przyszłym roku?

Naszym zdaniem, paradoksalnie, w naszym sektorze największe zmiany w 2022 będą dotyczyć nie technologii stricte, ale tego, co za nimi stoi. Do tej pory te pytania kierowane były głównie do Big Tech: Alphabet (Google), Amazon, Apple oraz Meta (Facebook), ale przyszły rok to będzie rok pytań do firm, które nie należą tylko do wielkiej trójki.

Każde przedsiębiorstwo będzie musiało sobie zadać pytanie o wartości i zrewidować dotychczasowe podejście. Budowanie wartości tylko dla akcjonariuszy już nie wystarczy. Ludzie nie chcą być produktami, nie chcą pracować dla firm, w których zarabiają tylko pieniądze, bo mogą przeprowadzić się gdziekolwiek, zmniejszając koszty życia, i robić to co chcą dla firmy na drugim końcu świata i to w wymiarze czasowym, który im pozwoli cieszyć się życiem, a nie tylko poświęcać pracy.

Powyższe bardzo wpłynie także na technologie i ich użytkowanie. Tak jak kiedyś każdy biznes musiał być “online”, rok 2022 wydaje się, że pokaże bardziej stabilne i dojrzałe podejście do tego, że biznesy będą musiały być bardziej otwarte na “onchain” – czyli wykorzystywać blockchain.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here