Od wybuchu pandemii COVID-19 w Europie minął już ponad rok, a małe przedsiębiorstwa wciąż zmuszone są działać w niezwykle niekorzystnych warunkach. Z badania przeprowadzonego przez Visa wynika, że aż 65% małych firm z niepokojem patrzy w przyszłość [1], wskazuje w komentarzu dla ISBtech Hemlata Narasimhan, SVP, Merchant Sales and Acquiring Europe w Visa.
Sklepy stacjonarne nadal nie powróciły do sposobu działania sprzed pandemii, dlatego konsumenci częściej wybierają rozwiązania cyfrowe. Ponieważ wiele biznesów, także mniejszych, musi stosować się do licznych ograniczeń, firmy te coraz częściej przenoszą swoją działalność do internetu i przekonują się do korzyści, jakie niosą ze sobą płatności cyfrowe.
Według danych Visa, w ponad 10 krajach Europy odnotowano wzrost sprzedaży online o 20%, a osiem na dziesięć transakcji odbywa się zbliżeniowo. Można śmiało powiedzieć, że powrót do normalnego funkcjonowania po pandemii będzie miał cyfrowy charakter. Według badań Visa więcej osób kupuje obecnie produkty i usługi online niż kiedykolwiek wcześniej. W dzisiejszych czasach ponad połowa konsumentów wolałaby robić wszystkie swoje zakupy przez internet.
Małe firmy potrzebują narzędzi, które pozwolą im wyjść z kryzysu
Nowatorskie podejście i duch przedsiębiorczości właścicieli wielu małych biznesów, które dostosowują się do panujących okoliczności i wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów są naprawdę inspirujące. Choć mniejsze firmy często działają sprawniej, mniej szablonowo i bardziej elastycznie, brakuje im rezerw finansowych i siły przebicia dużych przedsiębiorstw.
Małe firmy mówią otwarcie, że potrzebują narzędzi, które pozwolą im wyjść z kryzysu. Dlatego Visa pomaga im w zwiększeniu kompetencji cyfrowych. Zobowiązaliśmy się pomóc w cyfryzacji 8 milionom MŚP w całej Europie. Nawiązaliśmy współpracę ze 100 różnymi partnerami na całym świecie, w tym również z rządami. Chcemy w ten sposób wspomóc właścicieli małych firm w cyfryzacji ich biznesów i dalszym odpowiadaniu na potrzeby lokalnych społeczności, których są częścią.
W Polsce, w Czechach i na Słowacji Visa współpracuje z instytucjami państwowymi, aby zapewnić małym firmom bezpłatny dostęp do terminali płatniczych przez pierwszych 12 miesięcy użytkowania. Doskonałym przykładem jest Program Polska Bezgotówkowa, oferujący bezpłatny dostęp do technologii płatności cyfrowych dla najmniejszych firm. Dzięki tej inicjatywie zainstalowano ponad 372 000 terminali, co oznacza, że prawie co trzeci terminal w Polsce funkcjonuje dzięki wsparciu z Programu Polska Bezgotówkowa.
Innowacyjne narzędzia i rozwiązania wspierają sprzedawców
Oprócz nawiązywania współpracy pomyśleliśmy także o narzędziach i rozwiązaniach płatniczych. W Polsce, Rumunii, Turcji, na Ukrainie i w Wielkiej Brytanii Visa uruchomiła programy „Tap to Phone”, które mają dać tysiącom małych firm możliwość przyjmowania płatności zbliżeniowych za pomocą urządzeń mobilnych z systemem Android. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie partnerów tą nową technologią, która przyniesie korzyści szczególnie MŚP.
Innym przykładem jest Visa Direct – usługa umożliwiająca przesyłanie środków w czasie rzeczywistym, zapewniająca sprzedawcom dostęp do przepływów pieniężnych, a konsumentom możliwość otrzymywania przelewów na rachunek bankowy za pośrednictwem kart, które znają i którym ufają.
Zdając sobie sprawę z tego, że rozpoczęcie działalności w internecie może nie być prostym zadaniem, wspieramy również inicjatywy zaspokajające potrzeby przyszłych przedsiębiorców. W Polsce nawiązaliśmy niedawno współpracę z Fundacją Kobiety e- biznesu, której celem jest edukacja i pomoc kobietom w rozwoju osobistym oraz w poszerzaniu wiedzy na temat działalności w e-biznesie.
____________________________
[1] Badanie Visa dotyczące MŚP w Europie we współpracy z Dynata (styczeń 2021 r.)