„Tutaj jest niezbędna infrastruktura do rozwoju projektów światowych w zakresie aktywnego bezpieczeństwa oraz multimedialnej kontroli nadwozia i podwozia” – zaznaczył Gasnier.
Wszystkie części samochodowe, podczas całego okresu użytkowania, poddane są wibracjom, naprężeniom, działaniom pogodowym i dziesiątkom czynników zewnętrznych wpływającym na ich stan techniczny. Dzięki specjalistycznym laboratoriom możliwe jest ich badanie oraz testowanie wszystkich rozwiązań stanowiących o bezpieczeństwie jazdy, ale także o bezpieczeństwie kierowcy i pasażerów. Aptiv to wiodący światowy dostawca rozwiązań na rzecz bezpiecznej, bardziej „zielonej”, zrównoważonej mobilności. To wszystko jest realizowane przez Aptiv w Centrum Technicznym w Krakowie.
Spółka prowadzi działalność w 44 krajach , zatrudniając pond 180 tysięcy pracowników w 124 fabrykach i 12 globalnych centrach technicznych. Aptiv od lat jest partnerem technologicznym 23 największych , wiodących koncernów samochodowych na świecie. Centrum Techniczne Aptiv działa w Krakowie od 2000 roku i zatrudnia obecnie ponad 2000 inżynierów i 900 specjalistów korporacyjnych. Łącznie, w ciągu minionych 20 lat, spółka zainwestowała w polski rynek 1.35 mld dolarów w stworzenie najbardziej innowacyjnego ośrodka badawczo-rozwojowego Aptiv na świecie.
Przy okazji oficjalnej prezentacji dziennikarze mogli zobaczyć praktyczne testy odbywające się na firmowym, oddanym do użytku w minionym roku torze tzw. Smartracku. Tor kosztował ok.20 mln zł i służy do walidacji i rozwoju technologii dla zautomatyzowanych i lepiej skomunikowanych pojazdów elektrycznych. Wspomaganie systemu hamowania przed przeszkodami to już klasyka w nowych samochodach. Dobrze jest wiedzieć , że właśnie tu powstał m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji wprowadzony na rynek w 2015 r. we współpracy z BMW, technologia aktywnego bezpieczeństwa oraz najcieńszy w branży kabel do dystrybucji sygnału i mocy.
Laboratorium wibracyjne, 130 komór klimatycznych, 4 komory do testów kompatybilności elektromagnetycznej, laboratorium akustyczne i laboratorium środowiskowe i setki innych rozwiązań , które podporządkowane są badaniom nad nowymi rozwiązaniami w motoryzacji. Tzw. przyspieszony test pozwala sprawdzić stan techniczny użytkowanych elementów po 10-15 latach w 3 miesiące , stopień zniszczenia wynikający z normalnego użytkowania oraz np. stłuczki czy wypadku.. W komorach klimatycznych sprawdza się wytrzymałość eksploatacyjną w temperaturach od minus 40 do plus 85 stopni C. Przy czym elementy elektryczne mają wskaźnikowe temperatury powyżej 100 stopni C.
Do tego symulowany deszcz, słona mgła, kurz itp. Jeśli trzeba to cykl przejechania 300 tys. kilometrów samochodem skraca się do zaledwie 3 dni. To wszystko dla bezpieczeństwa obecnych i przyszłych użytkowników aut. Podobnie rzecz się ma z oddziaływaniem fal na urządzenia elektroniczne czy badaniem tzw. dzwięków intencjonalych.
Na parkingu , przez wjazdem na tor testowy , można było dostrzec kilka samochodów szczelnie przykrytych pokrowcami, specjaliści z Aptivy skutecznie odmawiali odpowiedzi jakie to są marki i jakim testom zostaną poddane. W zgodnej ocenie przedstawicieli spółki , masowe pojawienie się nowego segmentu aut elektrycznych oraz rosnące wymogi bezpieczeństwa oznaczają nowe wyzwania dla krakowskiego Centrum.
Warto także dodać, że realizowane są obecnie projekty z wykorzystaniem funduszy rządowych, unijnych oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju /NCBR/ dotyczące symulatorów odwzorowujących zachowania uczestników ruchu drogowego, opracowanie algorytmów wykorzystujących sztuczną inteligencję do wspierania kierowcy i wprowadzenia technologii autonomicznych. Mowa jest także projekcie podnoszącym poziom cyberbezpieczeństwa zapobiegający włamaniom i atakom hakerskim.
Wojciech Żurawski, Kraków