Jakub Pieczykolan, Qubic Games

Jakub Pieczykolan, CEO QubicGames w rozmowie z ISBtech o efektach zmian w grupie kapitałowej, zmianach w kalendarzu wydawniczym i przyszłym rozwoju profilu działalności.

W czerwcu ogłosiliście istotne zmiany w Grupie Kapitałowej QubicGames. Jak wygląda sytuacja po ponad trzech miesiącach od rozpoczęcia tego procesu?

Ostatnie miesiące były okresem intensywnych prac związanych z przeorganizowaniem samej spółki QubicGames oraz rozwojem Grupy Kapitałowej poprzez stworzenie trzech spółek zależnych – Untold Tales w 2020 roku i Another Moon i naptime.games w 2021 roku. Wszystkie spółki dynamicznie się rozwijają, mają konkretne specjalizacje i znacząco zwiększają swoje zespoły przez co powiększają potencjał całej Grupy Kapitałowej.

W ostatnich latach większość naszych działań była związana z budowaniem pozycji QubicGames na rynku Nintendo Switch, co osiągnęliśmy między innymi poprzez rozbudowę naszego portfolio i skalowanie biznesu. Odnieśliśmy duży sukces – QubicGames stał się rozpoznawalnym, globalnym wydawcą na konsoli Nintendo Switch, a gry wydane przez nas w ostatnich latach trafiły do ponad 10 milionów graczy z całego świata.

W tym czasie znacząco zwiększyliśmy zatrudnienie i zajmowaliśmy się całym spektrum działalności. W zespole zebraliśmy specjalistów od wydawania i produkcji gier, marketingu, programowania, portingu, grafki, QA, user experience czy UI. Są to fantastyczni ludzie, którzy wyznają wartości reprezentowane przez naszą spółkę. By każdy z nich mógł w pełni wykorzystywać swój potencjał postanowiliśmy przeorganizować Grupę Kapitałową.

W ciągu roku powstały łącznie trzy wspomniane przez Ciebie spółki-córki, czy nie było to za dużo?

Z pewnością decyzja o wydzieleniu spółek córek z QubicGames była bardzo dobra.Samej spółce QubicGames pozwoliła skupić się na działalności wydawniczej na Nintendo Switch i w przyszłości pozwoli nam na eksploracje nowych rodzajów działalności. Równocześnie, wcześniej wewnętrzne zespoły, nabrały samodzielności, otrzymały konkretne specjalizacje, co owocuje bardzo szybkim rozwojem wcześniej pobocznych działalności QubicGames.

Dzięki powołaniu spółek córek o GK QubicGames można powiedzieć, że jest globalnym wydawcą gier Nintendo Switch, profesjonalnym wydawcą wieloplatformowych gier Indie Premium na komputery PC i konsole, w tym konsole nowych generacji, developerem i wydawcą gier i aplikacji Family Entertainment oraz profesjonalnym software house w branży gamedev.

Drugą stroną medalu jest ilość pracy jaka z tym była i jest dalej związana zarówno od strony prawnej, administracyjnej, jak i księgowej. Choć było jej więcej niż przewidywaliśmy to podołaliśmy temu zadaniu. Teraz z każdym miesiącem cała grupa działa sprawniej, a nasza wiedza i zdobyte doświadczenie pozwoli w przyszłości myśleć o rozwoju Grupy o kolejne podmioty.

Jak więc wygląda obecna sytuacja w podmiotach zależnych?

Niedawno pierwsze urodziny obchodził Untold Tales, który jest wydawcą gier Premium na wszystkie wiodące platformy sprzętowe. Spółka ma docelowo zadebiutować na GPW, a obecnie rozbudowuje swoje portfolio i podpisuje kolejne umowy na najbliższe lata. W trakcie Steam Next Fest spółka zaprezentowała dwie gry, które pokażą się odpowiednio w Q4 2021 oraz Q1 2022 – Aspire: Ina’s Tale oraz What Lies in the Multiverse.

Na początku września spółka wydała trzecią swoją grę Golf Club Wasteland od Demagog Studio. Została ona bardzo ciepło przyjęty przez community na całym świecie. Gra zbiera świetne recenzje, a oceny na platformie STEAM utrzymują się na poziomie ponad 90%. Gra miała ponad 200 publikacji prasowych w tym m.in. Washington Post. Zasięgi kampanii oraz rosnące zainteresowanie tytułami od Untold Tales to świetny prognostyk przed kolejnymi wydaniami planowanymi przez tą spółkę. 

Another Moon i naptime.games są na wcześniejszym etapie swojego rozwoju; ostatnio raportowaliśmy o podwyższeniu kapitałów zakładowych tych spółek. Obie spółki dynamicznie się rozwijają i zwiększają zatrudnienie.

Zakładamy, że na początku 2022 roku Grupa Kapitałowa QubicGames będzie zatrudniać i współpracować z ponad 50 osobami co jest praktycznie podwojeniem zespołu QubicGames sprzed roku.

Skoro jest tak dobrze, a rozwój GK jest tak udany, to czym podyktowane są zmiany kalendarza wydawniczego?

Aktualizacja kalendarza wydawniczego podyktowana jest w największym stopniu poszukiwaniem najlepszych okien sprzedażowych oraz terminami zakończenia certyfikacji poszczególnych gier. Ogrom pracy związanej z tworzeniem kolejnych podmiotów w Grupie Kapitałowej jest uciążliwy, ale nie miał znaczącego wpływu na naszą decyzję – większość z planowanych na Q4 2021 premier (zarówno na Zachodzie, jak i w Azji) jest już gotowa do wydania lub jest obecnie w procesie certyfikacji.

Najważniejsza z nich, czyli Real Boxing 2, musi zgrać się z naszymi akcjami promocyjnymi, stąd decyzja o przesunięciu daty premiery na 26 listopada 2021 roku. Właśnie od tego wydarzenia chcemy zacząć serię naszych działań związanych z okresem przedświątecznym i największą kampanią promocyjną w historii Spółki, w której będą brać udział gry QubicGames oraz 3 innych wydawców obecnych na Nintendo Switch.

A więc jak obecnie wygląda sytuacja w QubicGames?

Jesteśmy pierwszy raz w sytuacji, w której możemy dokonać pełnej ewaluacji naszych dotychczasowych działań oraz spokojnie zaplanować przyszłość. Od czasu premiery konsoli Nintendo Switch w 2017 roku, spółka wydawała i w większości przypadków portowała gry w ekspresowym tempie wydaliśmy ponad 70 gier i dodatków do gier na tę platformę, co daje kilkanaście-kilkadziesiąt premier rocznie. Jednocześnie spółka corocznie organizuje dziesiątki eventów, a przychody generujemy w dużej mierze na cyklicznych przecenach naszego katalogu i wydarzeniach z tym związanych.

Jednostkowo, w roku 2021, QubicGames znacząco zmniejszył zespół oraz obniżył koszty stałe działalności, co pozwoli z jednej strony uzyskać w przyszłości wyższą rentowność z obecnej działalności wydawania gier na Nintendo Switch, jak i umożliwi swoiste nowe otwarciei dużą swobodę w kierunkach rozwoju Spółki w kolejnych latach. Obecnie prowadzimy wiele rozmów i analiz, a Zarząd widzi kilka perspektywicznych kierunków rozwoju Spółki. Zakładamy, że rok 2022 będzie momentem, gdy QubicGames wejdzie w nowe specjalizacje poza konsolą Nintendo Switch, a wybrane kierunki rozwoju oraz partnerzy, z którymi będziemy budować przyszłość QubicGames pozytywnie zaskoczą naszych inwestorów.

Czym w takim razie ma być QubicGames za kilka lat? Co będzie reprezentował podmiot dominujący Grupy Kapitałowej o tej samej nazwie?

Z pewnością będzie wydawcą, mającym w swojej bibliotece atrakcyjne IP. Spółka dostrzega wartość w IP i chcemy dynamicznie budować wartość poprzez pozyskiwanie kolejnych gier do naszej biblioteki, zarówno poprzez kupno ich na rynku, jak i tworzenie gier na zlecenie. W 2020 roku pozyskaliśmy prawa do Pocket Mini Golf, obecnie pracujemy nad kolejnymi grami z serii, które ukażą się w 2022 roku.

Więcej o przyszłości będziemy w stanie powiedzieć w kolejnym roku, kiedy podejmiemy konkretne działania zbliżające nas do nowych segmentów działalności.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj