Bottega: Sukces Prosecco jest faktem na całym świecie

Sandro Bottega – Owner and Managing Director Bottega SpA w rozmowie z ISBtech o rynku winiarskim i planach firmy w Polsce.

Jakie plany rozwoju ma firma w Polsce?

Bottega planuje w najbliższych latach umocnić świadomość swojej marki w Polsce. Kraj ten stanowi dla nas wiodący rynek w obszarze Europy Wschodniej. W ciągu ostatniej dekady gospodarka rozwijała się. Jesteśmy przekonani, że wielu Polaków, których siła nabywcza wzrosła, jest zainteresowanych naszymi produktami: winami musującymi i likierami.  Wierzymy, że może pojawić się trend wzrostowy w konsumpcji grappy. Nasz włoski destylat jest w istocie alternatywą dla wódki dla młodych konsumentów, którzy chcą spróbować czegoś nowego.

Jak ocenia Pan perspektywy polskiego rynku?

W ostatniej dekadzie gospodarka rozwijała się, a także znacznie wzrósł poziom oferty w sektorze spożywczym i winiarskim. Jeśli chodzi o rynek win i alkoholi, dominuje kanał off-trade, jednak restauracje włoskie zyskują na znaczeniu i silnie się rozwijają, również dzięki zwiększonej sile nabywczej w kraju. Ponadto życie nocne (dyskoteki, lounge i restauracje muzyczne) stanowi bardzo interesujący kanał konsumpcji, również ze względu na młodą populację Polski.

Jakie są plany rozwoju na rynkach międzynarodowych?

Dystrybuujemy nasze produkty w 150 krajach na świecie. Naszym celem nie jest więc poszukiwanie nowych rynków, ale wzmocnienie obecności na tych głównych. Z naszymi dystrybutorami budujemy relacje, które z czasem, krok po kroku, umacniają się na znak zaufania.

Nasza siła tkwi w oferowaniu szerokiej gamy produktów wysokiej jakości, począwszy od Prosecco, poprzez inne włoskie wina musujące, aż po wspaniałe wina czerwone z Toskanii i Veneto, Limoncino, likiery na bazie śmietany, grappas i gin. W ten sposób możemy zaoferować naszym partnerom handlowym i naszym klientom możliwość objęcia niemal każdego sektora napojów jednym partnerem.

Czy pandemia i gwałtowny klimat stanowią wyzwanie dla biznesu?

Na pewno Covid-19 i ryzyko innych pandemii są głównym wyzwaniem dla biznesu na całym świecie. Nauczyliśmy się być odporni i modyfikować podstawy naszej działalności w zależności od sytuacji. W ubiegłym roku horyzont stał się krótki, a zmiany ciągłe. Po bardzo trudnym roku 2020, w tym roku odrobiliśmy straty i dziś odnotowujemy wzrost, również w porównaniu z rokiem 2019. Zmiany klimatyczne także zagrażają: wszyscy producenci w świecie wina są zaniepokojeni.

Bottega od wielu lat zakłada nierozerwalne zobowiązanie na froncie zrównoważonego rozwoju, starając się utrzymać średnioterminową wizję, która może prowadzić do rzeczywistych i konkretnych wyników w zmniejszaniu wpływu na środowisko, na społeczeństwo i na gospodarkę. Cel jest nie tylko negatywny, czyli ograniczenie szkód, ale również pozytywny, aby zapoczątkować powszechną poprawę w zakresie swojej działalności.

Czy rynek horeca, który ucierpiał w wyniku pandemii, odbudowuje popyt na wino?

Horeca w niewielkim stopniu została dotknięta pandemią i nadal cierpi. Wiele restauracji zorganizowało usługę dostawy i częściowo udało im się złagodzić spadek obrotów w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W obecnej sytuacji niezbędne jest posiadanie stolików na zewnątrz, ponieważ ludzie nadal wahają się, czy pozostać w domu przez dłuższy czas. Prawdopodobnie nic już nie będzie takie samo i tylko winiarnie i restauracje, które stawią czoła zachodzącym zmianom, będą w stanie zaistnieć w przyszłości.

W jaki sposób firma wykorzystuje marketing internetowy i kanały ecommerce?

Podczas pandemii sprzedaż online dała silny impuls kanałowi, który był marginalny, a który staje się strategiczny, ponieważ jest połączony z kanałami tradycyjnymi. Rozwój platform technologicznych stwarza możliwość pracy zdalnej, prowadzenia spotkań, a nawet organizowania degustacji produktów. Cyfrowy skorzystał z nieoczekiwanego przyspieszenia i podpisał znaczący krok naprzód. Bottega jest obecny w głównych platformach ecommerce i ma swój własny sklep internetowy (dostępny z witryny Bottega) dedykowany do rynku włoskiego.

Jakie są aktualne trendy w branży winiarskiej?

Wina musujące stale rosną na różnych rynkach w Europie i na całym świecie. Przywołują one na myśl świętowanie i towarzyskość i są szczególnie doceniane w okresie, w którym z powodu pandemii tego wszystkiego zabrakło. Wiele winiarni zwiększyło udział win musujących w swoim portfolio. Sukces Prosecco jest obecnie faktem na całym świecie. W chwili obecnej wydaje się, że jest to nadal dominujący trend, wzmocniony jeszcze przez popularność różowych win musujących.

Jakie plany rozwojowe ma firma w zakresie produkcji wina i rozwoju portfolio?

Pod koniec 2020 roku rozpoczęliśmy produkcję innowacyjnego Prosecco rosé, o którym mówiło się od kilku lat. Stanowi ono ważną nowość dla świata Prosecco Doc i win musujących. Wprowadziliśmy na rynek dwie wersje (high-mid range i premium range): Il Vino dei Poeti Prosecco Doc Rosé oraz Pink Gold Prosecco Doc Rosé. Oba są winifikowane w Brut i stanowią mieszankę winogron Glera (85%) i Pinot Noir (15%). Pink Gold Prosecco Doc Rosé to wersja premium, charakteryzująca się dłuższym procesem refermentacji.

Opakowanie Pink Gold wyróżnia się niepowtarzalną szatą graficzną butelki, wykonaną w ekskluzywnym procesie metalizacji, dzięki któremu różowy kolor staje się integralną częścią zewnętrznej powierzchni szkła. W 2021 roku wprowadziliśmy na rynek Bottega zero dwa bezalkoholowe napoje gazowane, które skierowane są do ciekawej niszy rynkowej, zaspokajającej potrzeby konsumentów, którzy nie spożywają alkoholu ze względów zdrowotnych lub religijnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here