Mateusz Zawadzki, prezes zarządu Ultimate Games, w rozmowie z ISBtech o wynikach finansowych ubiegłego roku i planach spółki na 2022 oraz potencjalnie przełomowych tematach w gamingu.

1. Jak oceniacie wyniki finansowe spółki?

Grupa kapitałowa Ultimate Games po trzech kwartałach 2021 roku odnotowała przychód netto na poziomie PLN 16,6 mln, w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku i przychodu na poziomie ok. PLN 11 mln. Wynika to przede wszystkim ze wzrostu przychodów w danym segmencie działalności, po trzech kwartałach 2021 segment gier na PC odnotował wzrost przychodu z poziomu PLN 3,1 mln do PLN 4,8 mln, segment konsol wzrósł z PLN 7,1 mln do blisko PLN 11 mln. Z perspektywy dynamiki przychodów, życzyłbym sobie aby każdy rok był podobny. Zysk operacyjny GK ULG po trzech kwartałach 2021 roku wyniósł PLN 5,5 mln vs. PLN 5,9 mln w 2020, co przy wszechogarniającej presji inflacyjnej, w naszym przypadku rosnącej presji ze strony deweloperów, czy też wzrostu kosztów reklamy, marketingu i zatrudnienia, oceniam dość pozytywnie.

Grupa kapitałowa Ultimate Games po trzech kwartałach 2021 roku odnotowała zysk netto na poziomie PLN 5,3 mln vs. PLN 6,5 mln w odpowiednim okresie 2020 roku, głównie ze względu na rozrost i rozwój Grupy Kapitałowej oraz konsolidację podmiotów z grupy. Wpłynęło to niewątpliwie na wynik netto, mogę jednak zdradzić, że obecnie prowadzone są pracę nad odejściem od metody konsolidacji.

Wartym dodania jest również fakt, że jako jednostka dominująca Ultimate Games S.A. osiągnęliśmy wzrost przychodu do poziomu PLN 16,8 mln, przy jednoczesnym odnotowaniu zysku operacyjnego na poziomie PLN 6,2 mln. Wynik netto wyniósł PLN 8,4 mln, a poziom wolnej gotówki PLN 13,4 mln.

Podsumowując, okres minionych trzech kwartałów 2021 r. oceniam jako okres stabilizacji dla całej GK ULG. Rok 2022, biorąc pod uwagę plany produkcyjne i wydawnicze, może okazać się rokiem przełomowym dla Ultimate Games, czego życzę inwestorom i sobie.

2. Która z wydanych przez Was produkcji była najlepsza i dlaczego?

Pomimo mieszanych ocen, najlepszą premierą w 2021 r. była gra Castle Flipper. Gra szybko zwróciła koszt produkcji i zaczęła generować czysty zysk. Gdybyśmy uniknęli problemów w dniu premiery, zapewne gra stałaby się porządnym long-sellerem. Aktualnie trwają prace nad wersjami konsolowymi Castle Flippera, mamy nadzieję, że tam gra pokaże już się z jak najlepszej strony.

3. Za nami wyczekiwana przez graczy konsolowych premiera Mr. Prepper? Z jakim
odbiorem spotkała się ta wersja?

Premierę gry Mr. Prepper na konsole Microsoft Xbox możemy uznać za udaną. Na chwilę obecną gra sprzedała się w liczbie ok. 5 tys sztuk i co najważniejsze utrzymała wysokie oceny. Obecnie średnia ocen od graczy wynosi 4.1/5 co powinno przełożyć się na stabilną sprzedaż gry w dłuższym okresie. Obecnie prowadzone są prace nad wersjami na konsole Nintendo Switch oraz PlayStation.

4. Ultimate Games w dużej mierze jest kojarzona z Ultimate Fishing Simulator. Czy to Wasz longseller? Co Pana zdaniem decyduje o sukcesie tej konkretnej produkcji?

Ultimate Fishing Simulator to od kilku lat najlepiej sprzedająca się gra na koncie Ultimate Games na Steam. Mogę wprost powiedzieć, że wczesny prototyp gry ani trochę nie przypominał obecnego produktu. Po dołączeniu Rafała Jelonka do naszej spółki, który się specjalizuje w tematyce gier wędkarskich i łowieckich, projekt przeszedł transformację o 180 stopni.

I tak z humorystycznej gry wędkarskiej, w której można było się upić piwem czy rzucać granatami – powstał realistyczny symulator wędkarski, obecnie najlepiej oceniana gra wędkarska na Steam (średnia ocen z całego okresu: 89% pozytywnych).

Muszę przyznać – Rafał był wymagający. Były wzloty i upadki podczas developmentu gry – ale na końcu okazało się, że jego podejście i wizja przyniosły bardzo dobre efekty, zarówno podczas wydania Early Access, jak i podczas kolejnych płatnych dodatków DLC. Dzięki takiemu zaangażowaniu i otrzymaniu dobrych ocen od pierwszego dnia premiery, gra była postrzegana przez graczy jako produkt pewny, sprawdzony i wspierany przez kolejne lata przez deweloperów – co ma duże znaczenie dla graczy. Taki obrót spraw zaowocował otrzymaniem nagrody SILVER IN TOP EARLY ACCESS GRADUATES OF 2018.

Nie spadające pozytywne oceny oraz wydawanie kolejnych płatnych DLC, które zawierały nowy sprzęt, gatunki ryb oraz całe lokacje – rozbudzały wyobraźnie graczy i zachęcały ich do łapania coraz większych okazów.

Nie możemy jednak zapominać o najważniejszym aspekcie sukcesu Ultimate Fishing Simulator – współpracy ze społecznością. Od początku publikacji strony Steam, staraliśmy się utrzymywać bliski kontakt ze społecznością i zbieraliśmy od nich pomysły i uwagi. Wiele razy staraliśmy się podkreślać – nie bójcie się krytykować gry – dzięki krytyce będziemy wstanie ulepszyć nasz produkt. Przez kilka miesięcy wytworzyliśmy ze społecznością naprawdę silną więź, która miała później duży wpływ na pozytywne oceny oraz wsparcie naszej produkcji podczas wczesnego dostępu.

I tak, oto Ultimate Fishing Simulator stał się naszym long-sellerem, który zyskał setki tysięcy graczy na całym świecie, a o sukcesie gry może też świadczyć ostatnia współpraca z Humble Bundle, dzięki, której zyskaliśmy ponad 12 000 nowych graczy.

5. Przejdźmy teraz do Waszych planów na 2022 rok. Co szykujecie dla graczy?

Chcemy wydać kilka większych produkcji na PC (Steam) i nadal będziemy koncentrować się
na portowaniu i wydawaniu gier na konsole. Dodatkowo zapowiemy kilka nowych produkcji, które mamy nadzieję przyciągną uwagę graczy oraz opublikujemy stronę Steam i trailer gry Ultimate Hunting.

6. Wg. planu premier na 2022 rok, w samym I kwartale Grupa Ultimate Games
planuje aż 6 premier. W tym Early Access do sequela Ultimate Fishing Simulator, Bakery Simulator i demo do Thief Simulator. Czy ten plan jest aktualny? Na jakiem etapie są poszczególne produkcje?

Tak, plan jest jak najbardziej aktualny. Obecnie trwają playtesty gry Thief Simulator 2, które cieszą się naprawdę dużą popularnością. Do testów gry zgłosiło się ponad 50 tysięcy graczy z całego świata. Z  ocen, które zbieraliśmy, testy otrzymały około 95% pozytywnych ocen. Zebraliśmy bardzo cenne uwagi, a gracze zgłosili kilka błędów, które na pewno wpłyną na lepszy odbiór gry podczas premiery dema Thief Simulator 2 na nadchodzącym festiwalu Steam.

6 stycznia opublikowaliśmy wraz z Gaming Factory prolog gry Electrician Simulator. Liczymy na pozytywny odbiór projektu, ale jak zawsze – rynek zweryfikuje nasze plany. W przypadku Ultimate Fishing Simulator 2 – przed wydaniem wczesnego dostępu planujemy jeszcze uruchomić playtesty i zebrać niezbędny feedback od graczy na temat błędów, by podczas premiery zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, co mogłoby przełożyć się na negatywny odbiór gry.

Jeżeli chodzi o Bakery Simulator – cały czas trwają intensywne prace nad doprowadzeniem gry do statusu gold. Wszystko wskazuje na to, że będziemy w stanie wydać grę w pierwszym kwartale – ale konkretne terminy będziemy znali dopiero po końcowych testach działu Q&A.

7. Jak będzie wyglądać Ultimate Fishing Simulator 2, możecie zdradzić jakieś nowinki dla graczy?

Na pewno lepiej niż poprzednia część. Gra zaliczyła spory upgrade graficzny i będzie to chyba zmiana widoczna gołym okiem dla wszystkich. W Ultimate Fishing Simulator 2 wszystko wykonywaliśmy od początku aby dostarczyć zupełnie nową jakość mechanik i zwiększyć immersję rozgrywki. W tego typu grach najtrudniejsze jest odpowiednie przygotowanie samej rozgrywki wraz z fizyką wody oraz sprzętu, aby była ona zarówno przyjemna dla graczy, którzy uprawiają wirtualne wędkarstwo w ramach rozgrywki jak i dla osób, które traktują to jako realistyczny symulator.

W drugiej części gry skoncentriowaliśmy się na możliwości wędkowania po kolejnych zakątkach świata. Wszystkie mapy zostały wykonane od nowa i co najważniejsze – są to zupełnie inne lokalizacje niż w pierwszej części gry. Jeżeli chodzi o ryby jakie będziemy mieli okazję złapać – będziemy mieli okazję złapać dobrze nam znane ryby z UFS1 takie jak okoń, pstrąg tęczowy czy flądra oraz wiele nowych gatunków.

Dodatkowo w Ultimate Fishing Simulator 2 będzie dostępny nowy markowy sprzęt dwóch firm – Sakura® oraz nowego polskiego partnera – Robinson®. Aktualnie koncentrujemy się na dostarczeniu jak najbardziej dopracowanej wersji gry do playtestów oraz zebraniu uwag od graczy dotyczących gry. Po zakończeniu testów, wprowadzimy wymagane zmiany, uzupełnimy tłumaczenia na około 10 języków i wydamy grę w tryb wczesnego dostępu.

8. Co czeka gaming w 2022 roku?

Rewolucja? Stagnacja? Ciężko przewidzieć. Na horyzoncie coraz częściej pojawiają się informacje o Unreal Engine 5, który przyniesie zupełnie nową jakość w gamingu. Dodatkowo Steam planuje wydać swoją konsolę Steam Deck, która ma być ogromną konkurencją dla Nintendo Switch.

Jeżeli chodzi o gry, to czeka nas sporo ciekawych premier dużych IP, m.in. Avatar: Frontiers of Pandora, Dying Light 2, Hogwarts Legacy, Horizon Forbidden West. Niestety, nowe gry to też coraz to wyższa jakość wizualna, a co za tym idzie – do zagrania w gry na najwyższych ustawieniach jest potrzebny to coraz mocniejszy sprzęt. Coraz więcej gier oferuje RayTracing, a obecny problem z półprzewodnikami oraz szaleństwo na kryptowaluty, doprowadził do naprawdę małej dostępności kart graficznych, a co za tym idzie – wysokich cen za pojedyncze sztuki.

Z perspektywy gamedev i giełdy, po ostatnich dwóch latach dynamicznego wzrostu całego sektora i efektu „wysokiej bazy” pandemicznej, wydaje się, że rok 2022 będzie niewątpliwie rokiem weryfikacji składanych obietnic przez spółki, zarówno tych obecnych jak i wchodzących na parkiet GPW.

Dużo również będzie zależało od udanych premier wyżej wymienionych produkcji. Z naszej strony liczymy na udane premiery PC i konsol NS/XBOX/PS, mamy kila silnych IP, pracujemy nad pozyskaniem i opublikowaniem kolejnych. Nie zapominamy również o rozwoju GK ULG, prowadząc procesy upublicznienia spółek z grupy, pozostaję optymistą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj