Paweł Waszak, prezes Dark Point Games w rozmowie z ISBtech o realizowanej przez studio grze Achilles: Legends Untold, implementacji sztucznej inteligencji w grze oraz biznesowych i giełdowych planach spółki.

ISBtech: Na potrzeby nadchodzącego tytułu, Achilles: Legends Untold, spółka stworzyła silnik GAIA. W jaki sposób system, nazwany na cześć greckiej bogini ziemi, wpłynie na rozgrywkę?

Paweł Waszak: GAIA (Group AI Action) będzie systemem, który będzie odpowiadał za poczynania naszych przeciwników w grze. Należy pamiętać, że Gaja była nie tylko związana z ziemią, ale także z macierzyństwem, więc można przyrównać ją do matki, która będzie opiekowała się swoimi wirtualnymi dziećmi [śmiech]. Dzięki systemowi GAIA przeciwnicy będą starali się wykorzystać swoją przewagę liczebną, będą atakować wspólnie i współpracować jako oddział, a nie jako grupa obcych sobie jednostek.

Brzmi interesująco. Czy możesz powiedzieć trochę więcej o tym, co to oznacza dla gracza i jak będzie wyglądała wspomniana współpraca oddziałów AI?

Dzięki GAIA, zachowania jednostek w Achilles: Legends Untold będą przypominały ludzkie – najlepszy przykład stanowią grupy przeciwników, które będą chroniły strzelca lub dowódcę. W większości gier brakuje należytej obrony najważniejszych celów, a co za tym idzie – tytuły te nie oferują graczom satysfakcjonującego i “szczerego” wyzwania.

Pod tym względem Achilles: Legends Untold będzie wyjątkowy. GAIA pozwala nam na większą głębię rozgrywki, dzięki czemu skupiliśmy się na bardzo niedocenianym aspekcie w gamedevie – wiarygodności przeciwników.

Czyli gra będzie po prostu trudniejsza?

Owszem, ale będzie to inny poziom trudności niż ten, który oferują obecne na rynku gry. Developerzy, podwyższając poziom trudności, po prostu dodają kilka cyferek do statystyk przeciwnika, co nie jest ani satysfakcjonujące dla gracza, ani tym bardziej emocjonujące. Tak naprawdę sztucznie podwyższony poziom trudności odstrasza graczy, ponieważ po tym zabiegu gracze są po prostu zmuszeni do powtarzania ogromnej ilości czynności. To właśnie przyświecało zespołowi Dark Point Games w trakcie tworzenia systemu GAIA – wierzymy, że udało nam się w ten sposób pokonać problem, który trapił branżę gamedev od samego początku jej istnienia.

Czy nie jest to trochę przerysowana odpowiedź?

Bynajmniej. Proszę spojrzeć na najpopularniejsze gry – wyzwanie było często zwiększane tylko za pomocą jednej, prostej linijki kodu. Ten sposób rozwiązania poziomu trudności został wykorzystany w tysiącach gier, bez względu na gatunek – po prostu przeciwnicy mieli więcej punktów życia, atakowali ciut mocniej, bądź w magiczny sposób jechali trochę szybciej. W 2021 roku i erze internetu gamedev stać na to, aby tworzyć bardziej satysfakcjonujące rozwiązania.

Stąd właśnie tak duży sukces i uznanie graczy odniósł chociażby Hades – poza byciem świetnym tytułem, zrewolucjonizował system podnoszenia poziomu trudności. Pokonałeś końcowego bossa? Super, teraz wybierz jedno z “utrudnień” i przejdź go ponownie. Mogą to być wyższe obrażenia przeciwników, może to być ich dodatkowy pancerz. Udało Ci się? Gratulacje, ale czy przejdziesz ten poziom dając sobie limit czasowy? I tak dalej i tak dalej.

Podsumowując, zakładając zespół Dark Point Games zauważyliśmy niszę na rynku w
kwestii satysfakcjonującego i dynamicznego systemu trudności dla graczy i wierzymy,
że GAIA w nietuzinkowy i elegancki sposób rozwiąże ten problem.

Kiedy będziemy mogli zobaczyć GAIĘ w akcji? Będzie to już w dzień premiery Achilles: Legends Untold?

Tak. GAIA stanowi nieodłączną część naszej nadchodzącej gry. Od początku tworzyliśmy ją z myślą o tym systemie, a premiera planowana jest na Q1 2022. Tytuł będzie dostępny na PC w ramach Early Access (platforma Steam), a z czasem będziemy dodawać do gry kolejne lokacje i wyzwania dla graczy.

Czy Achilles: Legends Untold będzie jedyną grą, w której będzie działał system GAIA?

Nie. Rozwiązania zastosowane w GAIA będziemy używać jako naszą przewagę technologiczną także przy naszych kolejnych projektach. Następnym będzie Brightness, będący obecnie w pre-produkcji. Prace nad tą grą ruszą pełną parą w przyszłym roku.

Jak wygląda sytuacja z NewConnect? Wg prezentacji przedstawionej we wrześniu
planowaliście debiut jeszcze na ten rok.

Tak jak wcześniej zapowiadaliśmy, staramy się o jak najszybsze wejście na giełdę
NewConnect, najlepiej jeszcze w tym roku lub przed premierą naszej pierwszej gry. W
przypadku sukcesu Achilles: Legends Untold nie wykluczamy również rozpoczęcia
starań o przeniesienie na Parkiet Główny GPW w najbliższych latach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here