Bogusław Kisielewski, prezes zarządu Kino Polska TV, w rozmowie z ISBtech o rynku telewizyjnym w Polsce. Na polski rynek może wejść Disney, a Kino Polska odpowie swoimi produkcjami.
Mamy rok pandemii w Polsce – jaki to był czas dla branży, w której działa spółka? Jakie trendy mogliśmy obserwować, co się zmieniło?
Zacznę może od garści statystyk i danych, co pozwoli nam nakreślić realia rynkowe, o które Pan pyta. W 2020 roku liczba gospodarstw domowych w Polsce, z dostępem do telewizji wyniosła niemal 14 mln, czyli tyle samo co w 2019 r. Aż 64% gospodarstw domowych korzystało z telewizji płatnej.
Pandemia COVID-19 zdecydowanie przyczyniła się do wzrostu oglądalności telewizji. W związku z zamknięciem niektórych sektorów gospodarki – kin, teatrów, zdalną pracą i szkołą, ograniczeniami w handlu i rozrywce, zmieniły się nasze zachowania i zwyczaje. W tym te związane z konsumpcją mediów. Telewizja zdecydowanie jako forma domowej rozrywki zyskała w omawianym czasie na popularności. W naszym przypadku średni udział w widowni komercyjnej w 2020 roku wzrósł aż o 16,8% i wyniósł 2,30% (SHR live 16-49).
Widzowie spędzali również więcej czasu przed telewizorami, co widać po wydłużeniu średniego czasu oglądania telewizji wśród widowni z grupy komercyjnej (ATS, All 16-49, dane live). Czas ten dla ogółu rynku wydłużył się o 3% r/r, a w przypadku kanałów z naszego portfolio aż o 19%.
Widzowie mieli więcej czasu na oglądanie tv, jednak konkurencja jest duża i trzeba mieć dobrą ofertę programową, by ich zatrzymać przed ekranami. To atrakcyjne treści i to, co nadawca ma do zaproponowania w ramach swojego kanału, ma wpływ na zainteresowanie widowni, sposób dystrybucji jest drugorzędny.
Dlatego też nasza Grupa coraz więcej inwestuje w produkcję własnych treści zarówno na nasze kanały, jak i do szerszej dystrybucji, bo zapewnia to przewagę konkurencyjną. Tylko w 2020 roku kupiliśmy prawa do emisji ponad 1 300 odcinków seriali (ponad połowa z tego dla Zoom TV), prawie 950 filmów (2/3 dla FilmBox), a także ponad 400 odcinków programów dokumentalnych i dwóch formatów zagranicznych, które będziemy produkować na nasze kanały. Jeden z nich to program randkowy „Magia nagości. Polska”, który bazuje na popularnym angielskim formacie Naked Attraction, pokazywanym w ponad 70 krajach świata.
Dużym zainteresowaniem widzów w 2020 roku cieszyły się także kanały filmowo-serialowe. Widać to po bardzo dobrych wynikach naszych tego typu kanałów. I tak Kino TV i Stopklatka zanotowały ponad 13% wzrost udziału w widowni komercyjnej r/r, a Kino Polska aż 36%. Pomimo 10% spadku na rynku reklamy w 2020 r., nasza Grupa zanotowała ponad 11% wzrost przychodów ze sprzedaży reklam.
Jak obecnie wygląda rynek? Jaka jest pozycja „wielkiej czwórki” i w jakiej kondycji jest telewizja? Czy widzowie rezygnują z oglądania TV na rzecz portali streamingowych i VOD?
Na koniec 2020 r. tzw. wielka czwórka odnotowała spadek udziału w grupie komercyjnej. Łączny udział tego segmentu w grupie komercyjnej (All 16-49) wyniósł 31,3% (vs. 35,5% rok wcześniej). To efekt między innymi rosnącej pozycji mniejszych kanałów naziemnych i tematycznych, z atrakcyjną dla widzów ofertą programową, o której wspominałem wcześniej.
Widać to m.in. w wynikach naszych kanałów. Tak jak wspominałem, rosły udziały Stopklatki, Kino TV i Kino Polska, ale też Zoom TV (+7,5% r/r) i Kino Polska Muzyka (+50% r/r).
Wzrosty oglądalności notowały też serwisy streamingowe i VOD. My w rozwoju tych platform widzimy także szansę rozwoju dla nas, ponieważ jesteśmy dla takich platform dostawcą treści. Z sukcesami robimy to w Polsce i w innych krajach, dostarczając treści oraz sygnał z naszych kanałów.
Czy rynek może czymś zaskoczyć w tym roku? Szykujecie coś specjalnego?
Z pewnością będzie to rok zaciętej rywalizacji nadawców szeroko pojętej rozrywki telewizyjnej. Wszystko wskazuje na to, że w 2021 roku w Polsce pojawi się nowy potężny gracz Disney+, przybywają również nowe kanały linearne, w tym na przykład Filmax.
My również staniemy do walki produkując własny kontent. Poza programem „Magia nagości. Polska” na Zoom TV, którego premierę przewidujemy w pierwszej połowie 2021 roku, na jesień planujemy również produkcję dwóch kolejnych programów. Jeśli natomiast chodzi o produkcję filmową to w kolejce na premierę, również jesienią, czeka film „Wszystkie nasze strachy” z Dawidem Ogrodnikiem w roli głównej. Jesteśmy obecnie na etapie postprodukcji. W tym wypadku, finalizacja produkcji jest mocno zależna od sytuacji epidemiologicznej w Polsce.
Jak trafić z kanałem e-sportowym do młodych graczy, dla których głównymi kanałami gamingowymi są YT, czy Twitch? Jak konkurować o widownię z takimi platformami?
W przypadku tego kanału, poza zwiększaniem jego zasięgu, jednym z największych wyzwań jest dotarcie do odpowiednich widzów i pomiar oglądalności. Widownia tego kanału to m.in. osoby poniżej 16 roku życia, które nie zawierają się w podstawowej analizowanej grupie komercyjnej odbiorców (16-49 lat).
W związku z tym wkładamy sporo wysiłku w budowanie zaangażowanej społeczności wokół Gametoona, poprzez różnego rodzaju aktywności online i działania promocyjne.
Jednym z podstawowych miejsc promocji stacji Gametoon są internetowe platformy wideo. Świetnie sprawdza się tutaj organizowanie polskich transmisji międzynarodowych zawodów e-sportowych na platformie streamingowej Twitch, popularnej wśród młodych graczy. Do promocji programów związanych z grami komputerowymi angażujemy także samych twórców, którzy brali udział w ich nagraniach. W ten sposób widzowie oglądający materiały w serwisach Twitch czy YouTube dowiadują się o istnieniu programów z ich ulubieńcami, dostępnych jedynie na kanale Gametoon.
Dbamy też o naszą stałą obecność w serwisie YouTube, gdzie prezentujemy zwiastuny, fragmenty, a czasem nawet pełne odcinki programów. Dzięki temu mamy możliwość szerzej zaprezentować się widzom i zachęcić ich do włączenia Gametoona w telewizorze.
Pracujemy także nad specjalną platformą konkursową o nazwie Gametoon Masters, która poprzez udział widzów w quizach, głosowaniach oraz akcjach specjalnych dotyczących oferty programowej kanału pozwoli wygrywać cenne nagrody. Start platformy planowany jest na maj 2021 r.
Podsumowując, jesteśmy z promocją wszędzie tam, gdzie nasza grupa docelowa – a więc na portalach Facebook, YouTube oraz Twitch. W ten sposób chcemy zwrócić na nas uwagę młodych graczy.