Google Polska udostępnił nowe narzędzia dla firm: Grow My Store i Nawigator Usług Lokalnych, poinformowała dyrektor biura Google Polska Marta Kotlarczyk.
„Według McKinsey podczas pandemii pojawiło się 12 mln nowych użytkowników usług cyfrowych w UE, w tym 3,5 mln w Polsce. Przez te 18 miesięcy rodziła się też w przyspieszonym tempie cyfrowa przedsiębiorczość i będzie rozwijała się na wiedzy, narzędziach, umiejętnościach. Chcemy pomagać w budowaniu cyfrowej konkurencyjności. Duże firmy również przyspieszyły z cyfryzacją, a mniejsze firmy muszą gonić standardy wyznaczane przez korporacje. W Polsce jest gdzie robić biznes a MŚP to połowa polskiej gospodarki. Chcemy im pomóc poprzez technologie. Stąd systematycznie wprowadzamy nowe, powszechnie dostępne narzędzia. Już zaraz IV kwartał – tradycyjnie bardzo gorący i chcemy by firmy miały dostęp do najlepszych narzędzi” – powiedziała Kotlarczyk.
Hanna Kulawczuk, marketing manager w polskim Google, wskazała że koncern wprowadzamy na polski rynek dwa produkty dla przedsiębiorców: Grow my Store, który pozwala na szybką identyfikację niedociągnięć mobilnego Ux (user experience). W ramach usługi Google ocenia poprzez algorytmy stronę internetową firmy i przeprowadza analizę wskaźnikową.
Kolejnym narzędziem jest Nawigator Wyszukiwań Lokalnych (Local Opportunity Finder), również dla handlu stacjonarnego z wizytówką w Google.
Michał Protasiuk z działu analiz marketingowych Google Polska wskazał ponadto, że e-Commerce w Polsce wzrósł o 42% r/r w 2020 i sięgnął 15% wartości całego handlu detalicznego (dane za Euromonitor). Wzrost nastąpił głównie z grupy która już wcześniej kupowała online (82% wzrostu).
Co trzeci kupujący już wcześniej online w trakcie pandemii zrobił transakcję w nowych kategoriach produktów. „Oczekujemy, że to trwała tendencja. W wielkim stopniu online zyskał jako eksploracja informacji o produkcie i obszar odkrywania nowych (np. w elektronice, czy dom i ogród). Smartfon staje się kluczowy w eCommerce, a więc rośnie istotność strony mobilnej i doświadczenia użytkownika z nią” – zaznaczył Protasiuk.
Piotr Kowalski, zajmujący się Mobile Ux w Google Polska, wskazał, że z początkiem 2018 roku Google notuje więcej zapytań ze smartfonów niż PC.
„Nie ma odwrotu od mobile. Mamy 2,5x raza więcej zapytań z mobile niż z desktop po sierpniu. Jednak mobile nie jest idealny. Klient mobilny spieszy się, jest wielozadaniowy, nieskoncentrowany, zestresowany, popełniający błędy, kompulsywny. Jednocześnie smartfon ma ograniczenia – mały ekran, nie zawsze w zasięgu, obsługa jedna ręka, niewygodne trzymanie, bywa powolny i zawodny, mniejsza moc niż PC. Na to należy zwrócić uwagę budując stronę firmy” – zaznaczył Kowalski.
Serwisy na kanale mobile mają najczęściej niedociągnięcia w następujących obszarach: kluczowe akcje bez przewijania ekranu, szybka rejestracja, błędy oznaczane nie tylko kolorem (daltonizm), widoczna obietnica obsługowa (koszt dostawy, gwarancje), odpowiednia klawiatura numeryczna dla liczb.
„73% serwisów mobilnych w Polsce powinno działać szybciej. Tylko 27% polskich witryn spełnia minimalne wymagania szybkości, pojawiania się treści, stabilności layout w trakcie ładowania, szybkości reakcji na akcje użytkownika” – zaznacza specjalista Google.