Wyciśnij wszystko ze swojego oprogramowania…

…czyli transformacja cyfrowa okiem Rimini Street – dla ISBtech Michał Ziembicki, Country Sales Leader Poland, Rimini Street.

Jednym z najgorętszych terminów w IT jest ostatnio „transformacja cyfrowa”. Skąd się bierze wyjątkowa popularność cyfryzacji?

Za jeden z ważniejszych czynników mających wpływ na przyspieszenie tempa cyfryzacji w Polsce i wielu innych krajach postrzegany jest ubiegłoroczny wybuch pandemii Covid-19. Zmienił on panujące na rynku status quo, usuwając szereg wewnętrznych barier. Pandemia przyspieszyła adopcję technologii wspierających nowe, kluczowe dla biznesu wymagania – począwszy od pracy zdalnej, poprzez cyfrowe interakcje z klientami, po zarządzanie łańcuchem dostaw.

Mówiąc wprost – zamknięci w domach konsumenci przenieśli swoje aktywności do świata on-line. I co się okazało? Aby odpowiedzieć na potrzeby klientów, firmy muszą zwiększać swoje inwestycje cyfrowe. W efekcie transformacja cyfrowa stała się priorytetem.

Przyspieszona cyfryzacja kosztuje. Skąd firmy mają wziąć środki na jej sfinansowanie?

Pandemia Covid-19 negatywnie wpłynęła na budżety. Dziś firmy raczej tną niż zwiększają wydatki. Dokładnie tak. Dlatego proponujemy, aby niezbędnych środków poszukać w ramach istniejącego budżetu IT. Jego lwią część pochłania zwykle utrzymanie zasobów IT. To rachunki za konserwację, naprawy i obsługę systemów, aktualizacje czy migracje systemów, których firmy tak naprawdę zazwyczaj nie potrzebują. A w każdym razie nie „tu i teraz”. Bieżące koszty eksploatacji i ulepszeń mogą pochłaniać do 90% budżetu IT. Na transformację zostaje więc 10%. To po prostu za mało.

My mówimy: możecie te środki wykorzystywać lepiej, aby firma mogła konkurować lokalnie, a nawet na arenie globalnej.

Łatwiej powiedzieć niż zrobić…

Rekomendujemy naszym klientom skupienie się na realizacji pięciu kroków. Z naszej praktyki wynika, że ich wdrożenie i stosowanie się do nich pozwala firmom obniżyć bieżące koszty operacyjne i ulepszeń z 90% do nawet 60% budżetu IT.

I to wszystko w ramach już istniejącego budżetu? To raczej mało prawdopodobne, zwłaszcza teraz.

Chyba, że mówimy o rezygnacji z całego szeregu istotnych dla firmy aplikacji?

Pięć kroków, o których wspomniałem, to drogowskazy prowadzące do możliwych oszczędności. Nie zakładają one rezygnacji z istotnych systemów. Wręcz przeciwnie – tam, gdzie jest to niezbędne, wręcz namawiamy do inwestycji. To, jak te wskazówki wykorzysta dana firma, zależy tylko od niej. My wiemy, że zmniejszenie kosztów jest możliwe. Każdego dnia pomagamy w tym naszym klientom.

W takim razie, co to za rekomendacje?

1. Zmniejszenie całkowitych kosztów operacyjnych i obsługi oprogramowania
2. Poprawa zarządzania aplikacjami
3. Wykorzystanie, tam gdzie jest to uzasadnione, zalet chmury publicznej
4. Optymalizacja zarządzania zasobami cloud
5. Optymalizacja posiadanych licencji wykorzystywanego oprogramowania

Proszę się nie obrazić, ale brzmi to jak jedna z tych „cudownych receptur” na odniesienie sukcesu, których na pęczki można znaleźć w Internecie.

Tyle, że dzięki niej i wsparciu Rimini Street klienci zaoszczędzili łącznie ponad 5 miliardów dolarów, od momentu powstania naszej firmy.

Jak to możliwe?

Większość naszych klientów to firmy korzystające z oprogramowania klasy premium, czyli systemów ERP, EPM, SCM. W tym przypadku kluczem do oszczędności nie jest rezygnacja z nich, lecz znalezienie odpowiedniego partnera świadczącego usługi wsparcia. Zazwyczaj przedsiębiorstwa korzystają z usług dostawców oprogramowania, których rozwiązań używają. Wydaje się to rozsądne, lecz nie zawsze takie jest. Jakość takiego wsparcia bywa różna, podobnie jak jego koszty.

Producenci oprogramowania namawiają klientów do ciągłych aktualizacji, zakupu nowych funkcjonalności, a w niektórych sytuacjach migracji całych systemów do nowego narzędzia czy do chmury. Tyle, że takie ruchy nie zawsze są uzasadnione, tak praktycznie, jak i biznesowo. Dzięki niezależnemu wsparciu Rimini Street, klienci mogą zachować zgodność istniejących, podstawowych systemów przez co najmniej 15 lat od daty zawarcia umowy, jeśli zdecydują się to zrobić, jednocześnie zwalniając budżet i zasoby na innowacje oraz transformację cyfrową.

Zdaniem Gartnera, to wyjątkowo perspektywiczny segment rynku IT?

Wsparcie oprogramowania dla przedsiębiorstw świadczone przez niezależne firmy to już oddzielna kategoria w świecie IT. Analitycy przewidują, że przychody w tym sektorze przekroczą 1 mld dolarów do 2023 roku. Usługi Rimini Street obejmują wiele obszarów, jak podatki i aktualizacje regulacyjne, poprawki błędów, patche, bieżące wsparcie techniczne oraz rozwiązywanie codziennych problemów.

Jaki jest tego efekt?

W przypadku Rimini Street możemy pomóc obniżyć całkowity koszt wsparcia i utrzymania
oprogramowania dla przedsiębiorstw. Często pokazujemy przykład firmy, w której całkowity koszt posiadania danego oprogramowania i przy wsparciu producenta wynosił około 4 milionów dolarów.

W TCO wliczone były m.in. utrzymanie, wymuszone aktualizacje i konieczność delegowania własnych zasobów do obsługi wsparcia. Dzięki serwisowi Rimini Street możliwe jest obniżenie tej kwoty o około 75%, do 1 miliona dolarów. Pozostałe środki ta, jak i każda inna firma, mogłaby przeznaczyć np. na sfinansowanie projektów transformacji cyfrowej w firmie.

Jakie są korzyści ze wsparcia firm TPS (third party support)?

Dzięki przejściu na niezależne wsparcie Rimini Street, klienci mogą skupić się na prowadzeniu biznesu, zapewnieniu jego płynniejszego działania, tworzeniu innowacji czy realizacji procesu transformacji. Co więcej, jesteśmy w stanie podpowiedzieć klientowi, czy dany projekt, aktualizacja czy migracja systemu zapewnią mu aktualnie korzyści biznesowe. Jeśli nie, mogą odłożyć go na przyszłe miesiące czy lata, a teraz oszczędzić środki i przeznaczyć je na rozwój i transformację firmy.

1 KOMENTARZ

  1. Nie ma czegoś takiego, jak „wymuszone aktualizacje”:
    Użytkownik albo ich chce- albo ich nie chce.
    Pan zdaje się pływać, moim zdaniem, w mętnej wodzie niedopowiedzeń.
    Jeśli jednak nie mam racji- to proszę powiedzieć wprost: co takiego Rimini Street oferuje zamiast np. usług serwisowych SAP Standard Support, co jest im równoważne- zaś kosztuje zauważalnie mniej?
    Albo proszę podejść z drugiej strony: czego z oferty SAP Enterprise Support- nie oferuje Rimini Street, dzięki czemu klient zapłaci o wiele mniej?

    Skoro operuje Pan argumentem kosztów- to zwykła przyzwoitość, której oczekuje się od sprzedawcy, wymaga podania różnic w ofertach.
    Prawda?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here