Emilia Burzyńska, dyrektor IT w P&G w Europie Centralnej, w rozmowie z ISBtech o strategii innowacji i współpracy koncernu ze startupami.
Jaka jest filozofia pracy ze startupami w P&G?
Historia naszej współpracy ze startupami ma już kilka lat. Wspólnie z nimi poszukujemy i rozwijamy innowacyjne rozwiązania, które mogą znaleźć zastosowanie w wielu różnych obszarach naszej działalności. Wierzymy, że powinna to być partnerstwo, korzystne dla oby stron.
Młode firmy technologiczne otrzymują od nas wsparcie merytoryczne, międzynarodowy know-how oraz zaplecze biznesowe, w zamian pokazują nam nowe możliwości innowacji i rozwiązania do już istniejących procesów. Już od kilku lat z uwagą przyglądamy się temu środowisku, polskie startupy mają duży potencjał do zaistnienia na międzynarodowej arenie dzięki innowacjom, jakie tworzą.
Ponadto w Polsce mamy drugie co do wielkości centrum IT P&G, tu podejmujemy strategiczne decyzje dotyczące wykorzystywanych i rozwijanych technologii z obszaru IT, z których korzysta następnie firma w skali globalnej, to daje startupom duże możliwości realizacji swoich pomysłów.
Jakie sektory działania są priorytetem dla koncernu w tym zakresie?
Jako firma poszukujemy takich partnerów do współpracy, którzy tworzą rozwiązania w obszarze innowacji systemowych, produktowych oraz procesowych. Dla nas najważniejszy jest konsument, to jak mu służymy i jak poprawiamy jakość jego życia, dlatego każda innowacja, w centrum której widzimy konsumenta, jest dla nas interesująca.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Dr Siân Morris, P&G: Chcemy zapewniać najlepsze wrażenia z produktów
Polska fabryka Gillette ze znaczącym jubileuszem
P&G wsparło rozwój startupu RealEye
Z jakimi polskimi startupami współpracuje lub współpracowało P&G?
Jesteśmy partnerami programów akceleracyjnych, dzięki temu mamy możliwość współpracy z wieloma startupami. Przykładem takiej współpracy może być zastosowanie sztucznej inteligencji w procesach produkcyjnych. Dzięki rozwiązaniu, które stworzył startup Conundrum, mamy możliwość wyłapania na linii produkcyjnej produktów, które nie spełniają wszystkich naszych wymogów.
Całość procesu dzieje się w czasie rzeczywistym. Dla nas ten pomysł był niezwykle interesujący, gdyż przy dużej produkcji, znacznie ograniczy czas, potrzebny by zweryfikować produkty schodzące z linii produkcyjnej. Taką innowację możemy zastosować w każdej naszej fabryce, pieluszek Pampers na Targówku, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim i aktualnie obchodzącej swoje 15-lecie fabryce Gillette w Łodzi.
Innym przykładem może być współpraca ze startupem RealEye, który stworzył innowację w zakresie eye-trackingu, a dokładniej platformę, która umożliwia sprawdzenie, jak użytkownicy oglądają czy patrzą na konkretną rzecz, takie jak, na przykład strona internetowa, plakat czy nawet billboard.
Dla nas, firmy dostarczającej produkty codziennego użytku do niemalże każdego polskiego domu, to bardzo ważna kwestia, gdyż umożliwia nam efektywniejsze zaplanowanie działań w sklepach czy kampanii marketingowych.
Jakie programy współpracy oferuje koncern?
Współpracujemy z wieloma programami i akceleratorami, takimi jak Startup Spark, ABSL czy Poland Prize powered by Huge Thing. Dzięki takiemu partnerstwu dajemy startupom naszą wiedzę na temat konsumentów i ich ciągle zmieniających się potrzeb, międzynarodowy biznesowy know-how, możliwość wdrożenia rozwiązania na całym świecie, a także doświadczenie naszych wewnętrznych ekspertów.
Unikalność takiej relacji polega również na tym, że nasi eksperci razem z przedstawicielami startupów również rozwijają i dopracowują ich produkt, nie tylko na potrzeby naszej firmy.
Czy polski oddział koncernu rozgląda się również za granicą w kwestii interesujących rozwiązań innowacyjnych?
Oczywiście, że tak, każdy rynek ma możliwości współpracy z lokalnymi startupami. Natomiast jeśli startup dostarcza rozwiązania, których potrzebuje inny rynek, to za pośrednictwem poszczególnych oddziałów te jednostki są ze sobą łączone, tak by można było udoskonalić nasze procesy o produkty dostarczane przez młode firmy technologiczne.
Przykładowo, rozwiązanie zaproponowane przez RealEye znalazło swoje zastosowanie w Brazylii, a wkrótce pojawi się też na innych rynkach Ameryki Południowej.