Dmitrij Żatuchin, prezes DO OK, w rozmowie z ISBtech o podsumowaniu mijającego roku i ambicjach rozwojowych na kolejny.
Jak podsumuje Pan 2021 r. w rozwoju spółki, co było najciekawszym wydarzeniem dla firmy?
W 2021 roku zmieniliśmy portfel klientów, balansując go kilkoma nowymi rynkami – Norwegia, Dania, Estonia, Finlandia. Osiągnęliśmy podwojenie przychodów kwartalnych w IV kwartale, na co pracowaliśmy cały rok. Przy jednoczesnym wzroście organizacji średnio o 15% i rozszerzeniu sieci kontraktorów zewnętrznych (lewar) o kolejne 20%. To znaczy, że poprawiliśmy zarówno średnią stawkę kontraktową o 24%, wskaźnik zakontraktowania działu produkcji średnio o 27.5%.
Jak wyglądają prace nad poszczególnymi obszarami firmy – DoConnect, rozwój DO OK?
DoConnect OU, jako nasza spółka portfelowa, podpisała pierwszy istotny kontrakt we wrześniu tego roku na wdrożenie rozwiązania Enterprise na rynku norweskim dla producenta urządzeń grzewczych. Teraz czas na wzmocnienie rozwoju produktu i zajęcie pozycji na rynku, liczę że z inwestorami z Polski i Estonii, przy udziale programu akceleracyjnego i światowej klasy mentorów.
Jakie plany strategiczne stawia Pan na 2022 r.?
W DO OK kładziemy duży nacisk na wzmocnienie sprzedaży na istniejących rynkach oraz naszego wizerunku jako dobrego i interesującego pracodawcę w segmencie producenta oprogramowania na zamówienie. Szukamy Head of Sales, zapraszamy inżynierów Python czy programistów aplikacji mobilnych.
Rośniemy w oparciu zarówno o istniejących klientów jak i nowych. Plan jest taki, aby spółka na koniec roku 2022 miała 100 osób, jeszcze bardziej specjalizowała się w segmencie klientów IoT i wzmocniła wizerunek partnera w świadomości klientów.
Jakie wyniki wstępnie szacuje Pan za 4 kwartał 2021 r., lepszy niż poprzednie?
W czwartym kwartale 2021 szacujemy, że przychody wzrosną o około 40 proc. w porównaniu do III kwartału. Chcemy wypracować dodatnią EBITDA. Chcemy pozytywnie zaskoczyć akcjonariuszy na koniec 2021 roku.
Jak wygląda rozwój spółki w obszarze startupów? Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że DO OK będzie rozwijał się w przestrzeni startupów i będzie współpracował z nowym biznesem.
W obszarze startupów planujemy dalej być partnerem dla hubów technologicznych i zawierać kolejne partnerstwa. Część naszych klientów to są rosnące startupy, które już można śmiało nazywać scale-up. Jeżeli nasze usługi pomagają osiągnąć im sukces i wzrost wartości przedsiębiorstwa, to znaczy że robimy dobrą robotę. Na koniec podkreślę, że decydującym kryterium do podjęcia współpracy jest etyczność biznesu klienta.