Juliusz Mićko, prezes zarządu Vixa Games, w rozmowie z ISBtech o podsumowaniu minionego roku, aktualnych projektach, planach premier i debiutu na NewConnect.
1. Jak w kilku kluczowych punktach podsumowałby Pan mijający 2021 rok w Vixa Games?
Poprzedni rok był dla Vixa Games pełen wyzwań. Przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną. Przyszykowaliśmy spółkę do pierwszej emisji publicznej oraz wymogów przyszłych planów związanych z debiutem na NewConnect. Od strony formalno-organizacyjnej zrealizowaliśmy swoje plany. W międzyczasie byliśmy mocno skoncentrowani na naszych najważniejszych celach, czyli ukończeniu gier The Crackpet Show, Dino Galaxy Tennis oraz Love Colors. Jednocześnie pracowaliśmy nad portami gier na konsole Nintendo Switch, a nawet nad dodatkową zawartością (DLC) do gry Love Colors.
Z sukcesem dla powyższych gier, pozyskaliśmy trzech wydawców dla każdego z tytułów, a także sami otworzyliśmy się na współpracę przy wydawnictwie gier dzięki współpracy ze spółką Intragames Co. Ltd. Kluczowym dla rozwoju spółki było stworzenie wewnętrznego drugiego zespołu developerskiego, który pozwoliłby na rozpoczęcie prac nad nowym tytułami: Caravan i Horrorchero.
Ponadto do końca roku udało nam się skompletować zespół, który pracuje nad prorotypem projektu. To był niezwykle pracowity rok i cieszymy się, że udało spełnić się większość z najważniejszych planów spółki.
2. Jakie w 2021 roku gry udało się Wam wydać?
Miniony 2021 rok obfitował w różnorodne tematycznie premiery naszych gier. Już w styczniu zaprezentowaliśmy demo, żeby w marcu wydać na PC pełną wersję Dino Galaxy Tennis. To przygodowa gra akcji opierająca się o galaktyczne zawody tenisowe rozgrywane na asteroidach, w której gracze wcielają się w dinozaury o specjalnych umiejętnościach astro-tenisowych. Kolejnym tytułem wydanym przez Vixa Games w minionym roku był Love Colors. Tym razem wirtualna kolorowanka w stylistyce pixel artu pojawiła się na PC i konsoli Nintendo Switch.
Ostatnią grą, która swoją premierę miała w zeszłym roku była The Crackpet Show. To kreskówkowa gra z gatunku roguelite, która od 16 grudnia jest dostępna w trybie wczesnego dostępu na platformie Steam. Tytuł oferuje rozgrywkę opartą na współpracy pomiędzy graczami, w którym uczestnicy postapokaliptycznego turnieju, transmitowanego w mediach w formie show, będą musieli stawić czoła niezliczonym hordom wrogów, by zdobyć popularność i sławę wśród widzów.
Podsumowując, 2021 rok upłynął pod znakiem ciekawych premier i rozwoju już istniejących produkcji. Dodam jeszcze, że do końca 2023 roku planujemy mieć w swoim portfolio co najmniej sześć produkcji z segmentu indie premium.
3. Które projekty aktualnie są rozwijane?
Obecnie zespół pracuje nad Dino Galaxy Tennis oraz The Crackpet Show na konsole Nintendo Switch, których premiery zaplanowaliśmy kolejno – w pierwszym i drugim kwartale 2022 roku. Ponadto, przygotowujemy dwa DLC do gry Love Colors, których planowana premiera odbędzie się już w Q1 2022 roku.
4. Który projekt Vixa Games uznaje Pan za największy sukces?
Do tej pory najpopularniejszą grą Vixa Games była Jumping Joe oraz Jumping Joe & Friends. Szacowana sprzedaż tej serii na konsoli Nintendo Switch wynosi ponad 150 tys. egzemplarzy, a liczba pobrań to ponad 0,5 mln sztuk. Liczę na to, że również nasza najnowsza produkcja – The Crackpet Show, po wprowadzeniu na konsole Nintendo, Sony i Microsoftu, osiągnie podobny poziom sprzedaży.
5. Ile osób liczy obecnie Vixa Games, jak ta sytuacja wyglądała w br. i jakie są plany na kolejne kwartały?
Nasze zespół tworzą osoby z bogatym doświadczeniem zdobytym we współpracy z globalnymi studiami gamingowymi. Vixa Games to obecnie sześciu programistów, czterech grafików, dwóch projektantów gier i menedżer ds. marketingu i społeczności. Docelowo chcemy posiadać kilka zespołów, które równolegle będą przygotowywać nowe produkcje i pracować nad rozwojem już istniejących.
6. Zapowiedzieliście również dwie nowe produkcje – Horrorchero i Caravan, których premiery planowane są w 2023 roku. Na jakim etapie są obydwa tytuły? Jak może Pan opisać obydwa projekty?
W 2023 roku planujemy dwie premiery gier – Horrorchero i Caravan. W Caravan zadaniem gracza będzie budowa i rozwój tytułowej karawany pojazdów. Gra jest silnie inspirowana filmami z serii Mad Max. Drugi projekt – Horrorchero – rozegra się w mrocznym klimacie i znajdzie się tam sporo nawiązań do kultowych dzieł grozy np. The Thing, czy twórczości H.P. Lovecrafta. Aktualnie wspomniane projekty są na etapie produkcji prototypów.
7. Spółka informowała o zawarciu umów licencyjnych i agencyjnych ze znaczącymi wydawcami gier na rynku azjatyckim i światowym. Proszę przybliżyć szczegóły tych umów. Co mają na celu? I przede wszystkim, jakie korzyści przyniosą Waszej firmie?
W mijającym roku podpisaliśmy kilka znaczących umów z wydawcami gier o zasięgu
międzynarodowym – m.in. z . Forever Entertainment, Intragames Co. Ltd. oraz Ravenage, które na pewno wzmocnią naszą pozycję, wyróżnią nas na tle konkurencji oraz pomogą zdywersyfikować źródła przychodów. Pierwszy z wymienionych (FE) to jeden z największych na świecie wydawców gier na Nintendo Switch. W ramach podpisanej umowy, Forever Ent. zostało wyłącznym dystrybutorem naszej gry Dino Galaxy Tennis na japońską konsolę. Port tej gry został już ukończony, testy i prace lokalizacyjne zostały ukończone, a sam projekt zostanie niebawem wysłany do certyfikacji.
W efekcie nawiązania współpracy z Intragames Co. Ltd., czyli wiodącym wydawcą gier komputerowych na rynki azjatyckie, staliśmy się europejskim partnerem handlowym tego koreańskiego dystrybutora. W swoim portfolio mają takie gry jak Wiedźmin 3, Assassin’s Creed, Far Cry 6, Just Dance 2022 czy Dirt 5.
Dzięki umowie agencyjnej będziemy promować usługi wydawnicze nowego kontrahenta, a także będziemy szukać potencjalnych developerów, którzy chcieliby wydać swoje gry na konsole w Azji. Dzięki tej umowie będziemy czerpać zyski z wydawnictwa w tym regionie dla gier własnych, ale także innych producentów. Trzecią współpracą, którą nawiązaliśmy w 2021 roku jest podpisana w październiku umowa ze studiem Ravenage, które zostało wydawcą naszej autorskiej gry The Crackpet Show. Liczymy, że ich wieloletnia wiedza na temat rynku gamedev przełoży się na jeszcze lepsze wyniki sprzedaży tytułu, który zadebiutował 16 grudnia w trybie early access na platformie Steam.
Wydawca jest odpowiedzialny za publikację, marketing oraz promocję TCS w wersjach na Nintendo Switch, PC, Xbox i PlayStation 4.
8. W listopadzie odwołaliście IPO z uwagi na niekorzystną sytuację na rynku finansowym. Cała branża w ostatnich miesiącach mocno ją odczuła. Co Pana zdaniem przyniesie 2022 rok w branży gamedev? Czy plany IPO są aktualne?
Rzeczywiście, bardzo niekorzystna sytuacja na rynku finansowym, nie tylko w branży gamingowej, zmusiła nas do odwołania pierwszej oferty publicznej akcji Vixa Games. Pod koniec 2021 roku nawet debiuty na NewConnect nie były tak spektakularne jak na jego początku. Z nadzieją patrzymy na rozpoczynający się 2022 rok, w którym zakładamy, że uda się zrealizować założone przez nas cele. Oczywiście nie wykluczamy nowej emisji akcji spółki w tym roku.
9. Zapowiadał Pan wejście Vixa Games na NewConnect w 2022 roku. Kiedy to się dokładnie stanie?
Zapowiedzieliśmy debiut Vixa Games na rynku NewConnect w przyszłym roku. Jesteśmy jeszcze przed złożeniem Dokumentu Informacyjnego oraz załatwieniem wszystkich formalności, które są niezbędne do zadebiutowania naszych akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Chcemy dotrzeć do szerszej grupy inwestorów, dlatego debiut chcielibyśmy przeprowadzić do końca tego roku.
10. Czy macie już skonkretyzowane plany na kolejne lata działalności Vixa Games?
Aktualnie skupiamy się na pracach nad produkcją i wydaniem wyżej wspomnianych tytułów: Horrorchero i Caravan, a także portowaniu na konsole już wydanych przez nas gier oraz tworzeniem do nich dodatkowej zawartości (DLC). Ponadto debiut na NewConnect to krok, który jest jednym z naszych głównych celów w najbliższym czasie. Chcemy wyznaczać sobie krótkoterminowe cele, by jak najszybciej móc je osiągać i przechodzić do następnych.