Rafał Jelonek, COO Ultimate Games, w rozmowie z ISBtech o planach giełdowej grupy producentów gier.
Zapowiedziany niedawno symulator polowań – Ultimate Hunting będzie Waszą najdroższą produkcją. Jaki jest szacowany budżet projektu? Czym będzie wyróżniać się rozgrywka?
Ultimate Hunting to projekt o którym dyskutowaliśmy już wewnętrznie w 2017 roku. Przez ostatnie lata badaliśmy rynek, śledziliśmy konkurencje i uznaliśmy, że teraz jest dobry moment na podjęcie prac nad grą i zainteresowanie nią graczy.
Biorąc pod uwagę wysoko zawieszoną poprzeczkę przez konkurencję i wymagania graczy, dla których w tego typie gier najważniejsza jest jakość wykonania gry – aktualny budżet Ultimate Hunting może wynieść między 3, a 5 mln złotych. Będzie to najdroższa gra w grupie Ultimate Games.
Naszym celem jest poruszenie tematów, które są niedostępne w nowych grach. Polowanie są i będą kontrowersyjne, ale takie są realia i chcemy ukazać to w grze. Polowanie na słonie, hipopotamy, pawiany – to co jest codziennością dla mieszkańców Afryki. Oczywiście nie skupiamy się tylko na tym regionie świata, ale będzie to jedna z pierwszych map w naszej grze.
Chcemy przede wszystkim postawić na realizm, dywersyfikację płci, wieku oraz wyglądu zwierząt. Aspektów i możliwości jest tak wiele, że samo ich przedstawienie mogłoby być osobnym artykułem!
Czy na rynku są dostępne podobne gry? Z jakim tytułem można zestawić UH?
Tak – są. I są to studia z ogromnym doświadczeniem na tym polu. Mamy najpopularniejsze gry łowieckie od studia Expansive World/Avalanche Studios, czyli serię theHunter (gry theHunter: Classic or theHunter: Call of the Wild), czy gry od studia Neopica – Hunting Simulator 1&2. Jeżeli chodzi o same możliwości, wszystkie gry będą do siebie zbliżone, jednak my chcemy jak najbardziej zbliżyć się do serii gier Cabela’s, w tym Cabela’s Big Game Hunter Pro Hunts, który jest uznawany za jedną z najlepszych gier łowieckich XXI wieku.
Temat polowań jest mocno kontrowersyjny – nie boicie się „ataków” ze strony przeciwników polowań?
Nie. Tematy kontrowersyjne były i będą, możemy nieco delikatnie się uśmiechnąć patrząc na fakt, że gry w których polujemy na zwierzęta wywołują więcej kontrowersji niż gry gdzie dokonujemy masowych morderstw na własnej rasie.
Należy przede wszystkim zrozumieć, że jest to gra, która pozwala wszystkim zaznajomić się mniej lub bardziej z danym tematem, bez konsekwencji w rzeczywistości.
Na jakich platformach i kiedy gra będzie dostępna?
Grę planujemy wypuścić na system Windows w 2022 roku. Początkowo będzie dostępna w trybie wczesnego dostępu, abyśmy mogli wdrożyć do niej część sugestii i pomysłów graczy. Pozwoli nam to zbudować silną społeczność, która jest podstawą każdej gry.
Po debiucie pełnej wersji gry na komputery, planujemy w ciągu 6 miesięcy wydać grę na konsole Xbox, PlayStation i Nintendo Switch.
Niedawno ogłosiliście, że Wasz najpopularniejszy tytuł Ultimate Fishing Simulator będzie dostępny na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej – nie od dziś wiadomo, że bariera wejścia na chiński rynek gier wideo jest duża, co musieliście zrobić, aby dostać się na największy rynek gier wideo na świecie?
Jest to zasługa ścisłej współpracy firmy SilkRoad z rządem Chińskiej Republiki Ludowej. To właśnie dzięki nim, mamy możliwość współpracy z wieloma firmami z tamtejszych regionów.
Na jakim etapie jest gra i kiedy gra zadebiutuje w Chinach?
Obecnie gra jest dostosowywana do wymagań prawa i systemu zapobiegającemu uzależnieniom. Aby móc zadebiutować na jakiejkolwiek platformie w Chinach, musimy spełnić szereg wymogów, które często wymagają zmian w kodzie gry.
Na chwilę obecną nie znamy dokładnej daty premiery, ale chcemy żeby nastąpiła w tym roku.
Czy w wersji dystrybuowanej w Chinach będą jakieś zmiany w grze?
Tak. Gra będzie dostępna wyłącznie w języku chińskim. Nie przewidujemy innych zmian.
Wiemy także, że trwają obecnie prace nad sequelem Ultimate Fishing Simulator 2, jakie nowości przewidujecie w grze?
Najważniejszą zmianą będzie silnik graficzny, nowe udoskonalone modele ryb wraz z całkowicie nowymi animacjami, dziesiątki nowego sprzętu, nowe mapy i przede wszystkim nowy system fizyki w grze, na który narzekała część graczy w pierwszej części UFS.
Jakiego odbioru UFS2 oczekujecie?
Mamy nadzieję, że odbiór gry będzie pozytywny – jednak wszystko zweryfikują gracze, którzy mają wysokie oczekiwania po udanej pierwszej części gry. Dokładamy wszelkich starań, aby sprostać temu wyzwaniu.
W marcu Wishlista wszystkich gier z Grupy UG wyniosła ponad 1,14 mln graczy. Które tytuły są najbardziej popularne?
Na chwilę obecną największe tytuły z listą życzeń powyżej 40 tys. i więcej zapisów to gry takie jak: Ultimate Fishing Simulator 2, Castle Flipper, Ironsmith Medieval Simulator, Bakery Simulator, Priest Simulator, czy Farming Life.
Grupa Ultimate Games rośnie, co kilka miesięcy powołujecie nowe spółki zależne. Jaki jest zakres i cel działalności powołanych niedawno Ultimate Games Marketing oraz Ultimate Mobile Games?
Powoływanie nowych spółek ma na celu dywersyfikację portfolio spółki i tworzenie jednostek które będą świadczyły usługi na rzecz grupy UG oraz firm zewnętrznych. Ultimate Marketing zajmuje się szeroko pojętym marketingiem, od reklam, newsletterów po docieranie do influencerów z różnych części świata. Ultimate Mobile będzie portować gry z portfela grupy na urządzenia mobilne, a przede wszystkim kontynuować niezwykle udane gry wędkarskie na urządzenia mobilne.
Jakie tytuły od Ultimate Games będą mieć premiery w najbliższym czasie? Które z nich mają największy potencjał sprzedażowy?
Na pewno mocno stawiamy na Ultimate Fishing Simulator 2, patrząc na potencjał poprzedniej części gry liczymy na dobre wyniki sprzedażowe, poparte dodatkowymi działaniami marketingowymi na Steam jak kupony lojalnościowe. Z innych gier, myślę, że potencjał jest w Castle Flipper, Ironsmith i Priest Simulator.
Działacie bardzo prężnie na rynku Nintendo Switch, jeśli dobrze pamiętam – w ubiegłym roku wydaliście ok. 100 tytułów na japońską konsolę. Jak sytuacja wygląda obecnie?
Na chwilę obecną, od początku 2021 r. wydaliśmy 21 gier na konsole Nintendo Switch. Tempa nie zwalniamy i nadchodzące miesiące również będą obfitować w liczne premiery na Nintendo.
Czy pozycja NS zmieni się po tym jak zadebiutowały konsole PS 5 i Xbox X?
Aktualnie Nintendo Switch nie jest zagrożone. Biorąc pod uwagę problemy z dostępnością nowych konsol i rosnący popyt na konsole Nintendo Switch, możemy nadal spokojnie mówić o Nintendo Switch jako liderze tego sektora.
Studio rozwija się także w zakresie VR. Jaka jest strategia spółki zależnej Ultimate VR?
W swoim portfolio posiadamy już Ultimate Fishing Simulator VR, który został bardzo pozytywnie przyjęty przez graczy. Ultimate VR skupia się na przekształcaniu naszych produkcji pod systemy VR oraz tworzeniu produkcji własnych. Niedługo powinna pojawić się pierwsza gra na Steam od Ultimate VR.
Jak wyglądają plany debiutów spółek zależnych Ultimate Games na rynku NewConnect?
UF Games S.A. – złożył dokument w trybie nieformalnym w grudniu i otrzymał już pierwszą turę uwag z GPW. W przypadku Demolish Games S.A., ConsoleWay S.A., Manager Games S.A., Games Box S.A., dokumenty informacyjne na GPW zostaną złożone w tym roku z planem debiutu na koniec br. lub w 2022 r. Jeśli chodzi o pozostałe spółki z Grupy, w 2021 planowane są ich przekształcenia ze sp z o. o. na S.A., a następnie złożenie DI na giełdę w 2021/2022 roku. Docelowo większość spółek z Grupy planuje debiut na rynku publicznym do końca 2022 r.
Jakie są najważniejsze tegoroczne cele Ultimate Games?
Dalsza poprawa wyników finansowych, zakładanie i przejmowanie nowych zespołów deweloperskich, umocnienie pozycji na konsoli Nintendo oraz XBOX, rozwój Grupy Kapitałowej.