Damian Szymański, prezes Render Cube i Paweł Sobik, prezes Spectral Games, w rozmowie z ISBtech o współpracy między studiami i rozwoju marki Medieval Dynasty.
Czego spodziewacie się po dodaniu trybu co-op do Medieval?
Damian Szymański, prezes zarządu Render Cube: Co-op był jednym z najbardziej oczekiwanych dodatkowych trybów, o które prosiła społeczność graczy, od momentu premiery Medieval Dynasty już w wersji early access. Obecnie to najnowsze uaktualnieniem roadmapy, którą zapowiadaliśmy w ostatnim czasie. Spodziewamy się, że rozgrywka wieloosobowa będzie nowym rozdziałem dla samego tytułu jak i graczy, którzy wspólnie będą mogli bawić się w średniowiecznym świecie.
Liczymy, że tryb współpracy zachęci nowych odbiorców do zapoznania się z naszą unikatową produkcją, która łączy w sobie najlepsze cechy z popularnych gatunków, takich jak survivale, symulatory, RPG i strategie.
O ile wydłuży się „czas życia” Medieval Dynasty po dodaniu trybu co-op?
Medieval Dynasty to longseller, trudno precyzyjnie przewidzieć jak tryb co-op wydłuży cykl życia samego tytułu. Opierając się jednak na doświadczeniach innych studiów, które zdecydowały się wprowadzić do podobnych gier możliwość gry dla wielu osób, możemy przypuszczać, że gracze jeszcze przez długi czas będą grali w naszą grę. Chciałbym podkreślić, że naszym priorytetem jest to, aby gra utrzymała swoją wysoką jakość.
Jak dodanie co-op wpłynie na sprzedaż Medieval? Czy podacie szacunki?
Nie chcemy podawać liczb, ani szacunków ponieważ rynek gier jest dynamicznie zmieniającym się środowiskiem. Myślę jednak, że tryb co-op z pewnością pozytywnie wpłynie na przychody spółki.
Dlaczego zdecydowaliście się nabyć większościowy pakiet Spectral Games?
Kiedy Spectral Games rozpoczęło pracę nad grą w świecie Medieval Dynasty dedykowaną platformom VR, wiedzieliśmy, że to profesjonalne studio i dobry partner do tego zadania. Wtedy również zostaliśmy akcjonariuszem spółki. Możliwość odkupienia dodatkowego pakietu akcji przyjęliśmy z entuzjazmem, w efekcie staliśmy się największym akcjonariuszem Spectral Games.
Uważam, że z biznesowego punktu widzenia była to bardzo dobra decyzja. Jeszcze mocniej związaliśmy się z firmą, w którą wierzymy i od dłuższego czasu owocnie współpracujemy. Obecnie posiadamy 25,07% udziału w kapitale zakładowym Spectral Games oraz głosach na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy.
Jak objęcie akcji w Spectral Games wpłynie na Waszą pozycję rynkową?
Technologie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości AR/VR zyskują na znaczeniu. W 202 roku sektor VR zwiększył swoją wartość r/r o 6 mld USD. Coraz większą popularnością cieszą się także gry wideo ded. urządzeniom VR. Chcemy być tego beneficjentem, dlatego mocno wierzymy, że zakup akcji w Spectral Games umożliwi nam zdobycie jednej z kluczowych pozycji na rynku wirtualnej rzeczywistości. Wierzymy, że zacieśnienie współpracy pozwoli nam stworzyć produkt najwyższej jakości.
Spectral Games przygotowuje VR-ową wersję MD, jak ją oceniacie? Jakie są Wasze oczekiwania względem tej wersji?
Priorytetem dla obu spółek jest jakość i w tym temacie bardzo dobrze rozumiemy się z zespołem Spectral Games. Oceniamy, że będzie to wyjątkowy projekt wśród gier dostępnych na VR.
Czy myślicie o kolejnych akwizycjach na rynku gier wideo?
Aktualnie nie mamy w planach kolejnych akwizycji, jednak nie wykluczamy ich w przyszłości.
Czy czeka nas konsolidacja na rynku gier w Polsce?
Z racji rosnących wymagań wśród graczy oraz trudniejszego dostępu do kapitału na projekty w aktualnym otoczeniu rynkowym, zakładam, że konsolidacja rynku po części będzie miała miejsce. Jest wiele jakościowych zespołów które na pewno skorzystałyby na takim rozwiązaniu.
Jak idą Wasze prace nad VR-ową wersją MD?
Prace nad grą idą zgodnie z planem. Mamy już za sobą fazę koncepcyjną i pre-produkcyjną. Zakończyliśmy także jeden z czterech kluczowych etapów produkcji, który zawiera pierwszą część głównej mapy gry, podstawowe grywalne mechaniki potrzebne do zamknięcia pętli gameplayowej. Udało nam się zoptymalizować większą część grafik oraz stworzyć systemy na tyle wydajne by zmierzyć się z wyzwaniem gry typu „Open World” na Meta Quest. Póki co jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów.
Kiedy będzie premiera, na jakich platformach?
Planujemy wydanie gry na Meta Quest 2 w pierwszym kwartale 2023. Następnie celujemy w wersję PC. Gra jest również przygotowywana z myślą o PSVR 2, której finalizacją zajmiemy się po premierze PC VR.
Czy wykorzystujecie mechaniki dostępne w podstawowej wersji gry?
Tak, jak najbardziej. Medieval Dynasty VR to nie jest port, to kompletnie nowa przygoda, nowy bohater, nowe tereny. Płasko-ekranowa wersja gry stanowi dla nas wzór i podstawę na której budujemy nasze interpretacje rozwiązań VR-owych. Chciałbym podkreślić, że pracujemy nad tym, aby w naszej produkcji zachować ducha i esencję Medieval Dynasty. Nie odcinamy się od oryginalnych podstaw i założeń gry, wprost przeciwnie, uwypuklamy je jeszcze bardziej, by dostarczyć VR-owy i interakcyjny model średniowiecznej rozgrywki.
Mogę w ramach przykładu przytoczyć chociażby ścinanie drzew: w oryginalnej wersji odbywa się za pomocą przytrzymania przycisku kontrolera, naszej wersja wymaga fizycznych ruchów symulujących pracę siekierą, odłupywania kawałów pnia tak, by walące się drzewo nie było przyczyną katastrofy pozbawiającej nas punktów życia.
Do jakich gier można porównać Wasz projekt?
W świecie VR nie znajduję bezpośredniego odpowiednika. Nikt jeszcze nie podszedł do tematu otwartego świata na tej platformie. Jeśli jednak faktycznie miałbym znaleźć coś bliskiego elementom, które są ważne w naszej produkcji to byłaby to fuzja Township Tale i Green Hell VR.
Jak przyjęliście wiadomość o dołączeniu do Waszego akcjonariatu Render Cube?
Bardzo entuzjastycznie. Dla nas to była taka naturalna kolej rzeczy, ponieważ od kiedy podpisaliśmy umowę licencyjną mamy regularny kontakt z zespołem Render Cube w sprawie projektu. Cieszy nas też że Render Cube jest zadowolony z tego co do tej pory zaprezentowaliśmy. To w dużej mierze zadecydowało o tym, że teraz będziemy pracować jeszcze bliżej.
Jak wygada Wasza współpraca przy grze?
Jesteśmy w ciągłym kontakcie z ekipą Render Cuba. Możemy liczyć na feedback na bieżąco. Mamy wspólny komunikator, na którym uzgadniamy najbardziej palące rzeczy, odbijamy pomysły, sygnalizujemy potrzeby etc. Mamy dostęp do ich assetów i wiedzy. Są dla nas bardzo mocnym wsparciem.
Medieval Dynasty to gra, która po 12-miesięcznej obecności w formule early acces, 23 września 2021 r. osiągnęła status pełnej wersji. Gra jest dostępna m. in. na Steam, GOG.com oraz Microsoft Store (a także w Xbox Game Pass dla PC). Tytuł cieszy się dużą popularnością oraz wysoką liczbą pozytywnych ocen (obecnie 90% na platformie Steam).