Maciej Adamaszek, twórca kosmetyków dla mężczyzn true™ men skin care w komentarzu eksperckim dla ISBtech o budowie marki kosmetycznej „wpisującej się w potrzeby mężczyzn”.
Pandemia nie zagroziła rozwojowi branży kosmetycznej, a optymistyczne prognozy i pozytywna koniunktura przyciągają do niej nowe podmioty. Według raportu PMR, rynek kosmetyków w Polsce rozwija się nieprzerwanie od 2006 r. w średnim rocznym tempie 4 proc [1]. Choć tendencja wzrostowa nieco zwolniła w 2020 r. to już w 2021 r. jego wartość szacowana była na 26,1 mld zł [2]. Właśnie wtedy do grona graczy w kategorii produktów do pielęgnacji dla mężczyzn dołączyło true™ men skin care. Mimo krótkiej obecności marki w branży, udało im się stworzyć dynamiczny biznes i nawiązać współpracę z międzynarodowymi sieciami sprzedaży.
Od momentu pojawienia się pomysłu do stworzenia produktów true™ men skin care minęły dwa lata. W listopadzie 2021 r. rozpoczęliśmy realizację planów sprzedaży, które zakładają osiągnięcie rocznego przychodu w wysokości 1 mln zł. Już po kilku miesiącach działalności uzyskiwaliśmy średnio ponad 100 proc. wzrostów sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Jest to możliwe dzięki trafnemu zdefiniowaniu niszy na rynku preparatów do pielęgnacji skóry twarzy dla panów, którą staramy się wypełnić.
Choć segment kosmetyków dla mężczyzn stanowi jedynie 10 proc. światowego rynku kosmetycznego, ma on duży potencjał [3]. W skali globalnej, jak podaje Research and Market, był on wart z końcem 2020 roku niemal 70 mld. USD. [4] Branża z roku na rok osiąga coraz większe wartości sprzedaży, a w męskich kosmetyczkach znajduje się już coś więcej niż krem do golenia czy pasta do zębów. Według raportu KPMG panowie wydają rocznie na kosmetyki i akcesoria do golenia prawie 850 mln zł [5].
Coraz większe zainteresowanie dbaniem o siebie wśród mężczyzn sprzyja dynamicznemu rozwojowi marek do nich skierowanych – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Na samym początku założyliśmy, że true™ będzie miało zasięg globalny. Na fali ogromnego zainteresowania e-commerce, konsekwentnie budujemy obecność na półkach największych sklepów międzynarodowych i polskich online. Jesteśmy dostępni w 24 państwach – współpracujemy m.in. z Amazonem, Notino czy MakeUp.pl. Nie rezygnujemy przy tym ze sprzedaży stacjonarnej. Konsumenci często chcą zapoznać się z kosmetykami „na żywo” przed zakupem, dlatego dystrybuujemy je do specjalistycznych gabinetów kosmetycznych oraz drogerii Polish Nature Beauty Bar.
Co więcej, jeszcze w tym roku zamierzamy dokończyć budowę punktów sprzedaży true™ Flagship Store w całej Polsce. W planach mamy także wejście do dużej sieci drogerii w Europie Zachodniej oraz sieci sklepów na lotniskach.
Zaangażowana społeczność – klucz do sukcesu
O pozycji brandu świadczy nie tylko jego rozpoznawalność czy obecność na sklepowych półkach, ale przede wszystkim zaangażowana społeczność. W naszym przypadku jej budowanie oparliśmy na kampanii crowdfundingowej, którą zakończyliśmy z sukcesem w ubiegłym roku. Pozyskaliśmy ponad 1,2 mln zł od 257 inwestorów. To właśnie sieć akcjonariuszy, będących swoistymi ambasadorami, wierzącymi w biznes, była ogromnym motywatorem do intensyfikacji działań. Dla startupów, takich jak nasz, energia i powszechny entuzjazm partnerów są bowiem nieodzownym wsparciem rozwoju.
Jako osoba z wieloletnim doświadczeniem biznesowym wiem, jak ważne jest know-how innych osób, dlatego cieszę się, że zrzeszyliśmy ludzi, którzy dzielą się z nami swoją wiedzą i pomysłami. Ich zaangażowanie utwierdziło nas w tym, co potwierdzają wszystkie raporty branżowe – nasze myślenie o rynku i koncepcja marki są jak najbardziej słuszne. Istotnym aspektem tworzenia społeczności było dla nas podjęcie współpracy biznesowej z aktorem Maciejem Zakościelnym. Dołączył on do nas podczas kampanii stając się akcjonariuszem i ambasadorem marki, co z pewnością przekonało wielu inwestorów do udziału w emisji i zainteresowało potencjalnych klientów.
Maciej idealnie wpisuje się w wartości true™ – jest autentyczny i żyje tak jak chce, według własnych zasad. Do współpracy, oprócz możliwości wejścia w perspektywiczną niszę branżową, skłoniła go wysoka jakość kosmetyków i ich proekologiczny aspekt produkcji. Został również twarzą naszej kampanii reklamowej i mówi o produktach w swoich mediach społecznościowych, dzięki czemu buduje rozpoznawalność wśród swojego licznego grona obserwatorów. Fakt, że gwiazda takiej rangi doceniła wschodzącą markę, zawierzyła naszej idei i zainwestowała własne środki w biznes, któremu poświęciliśmy ostatnie 2 lata było ogromnym „kopem motywacyjnym”.
Demografia, a dobór grupy docelowej
Grupą docelową true™ są mężczyźni 35+, a według danych GUS, panowie w wieku 37-40 są najliczniejszą grupą wiekowa w Polsce [6]. Właśnie wtedy zauważają pierwsze oznaki starzenia się ciała i zaczynają znacznie mocniej niż dotychczas dbać o siebie. Myślę, że w ciągu kolejnych 10 lat kategorię produktów i usług wellbeing dla mężczyzn czeka prawdziwa rewolucja, która będzie nakręcać rozwój branży kosmetyków męskich. Jak podaje Mobile Institute, 53 proc. zapytanych mężczyzn przyznało, że korzysta z usług kosmetycznych, co oznacza, że nieco częściej niż kobiety udają się na zabiegi [7].
Świadczy to o tym, że pielęgnacja skóry przez facetów nie jest już tematem tabu czy aspektem umniejszającym ich męskości, co bardzo cieszy. Tworząc preparaty zwracamy szczególną uwagę na tendencje demograficzne, dlatego, dostrzegając potencjał tzw. „silver generation”, wzbogacamy kosmetyki składnikami o właściwościach anti-aging. Osoby w wieku 50+ są najszybciej rosnącą grupą wiekową w Polsce, która stanowi prawie 40 proc. naszej populacji i ma ogromny potencjał nabywczy [8].
W 2022 roku zakładamy jeszcze większe zainteresowanie zdrowym stylem życia i dbaniem o kondycję fizyczną oraz psychiczną, dlatego skupimy się również na mężczyznach uprawiających sport. Jest to dla nas naturalna grupa odbiorców – pomysł na markę zrodził się, gdy przygotowując się do triathlonu Ironman, zbyt intensywny wysiłek odbił się negatywnie na kondycji mojej skóry. Rezultat poszukiwań dobrych, jakościowych kosmetyków do pielęgnacji był rozczarowujący, więc postanowiłem wypełnić tę niszę. Chcemy edukować, że dbanie o skórę jest tak samo ważne jak regeneracja mięśni po treningu i wspierać facetów w realizacji pasji. Będzie to tym bardziej możliwe, dlatego że zostaliśmy oficjalnym partnerem zawodów IRONMAN POLAND, którego uczestnikom pomożemy w zaawansowanej i profesjonalnej ochronie skóry.
W odpowiedzi na trendy konsumenckie
Zainteresowanie mężczyzn w kontekście dbania o skórę rośnie – segmentem o największej dynamice wzrostu w ciągu ostatnich 10 lat są np. kremy do twarzy, których obecnie używa regularnie niemal 30 proc. mężczyzn w Polsce [9]. Warto podkreślić, że silnym trendem w 2022 roku będzie kosmetyczny minimalizm. Konsumenci będą stawiać na aktywne, dobrze opracowane składy. Nie na ilość, ale na jakość, co wpisuje się w filozofię naszej marki, która zakłada tworzenie kosmetyków zapewniających prosty, codzienny rytuał pielęgnacyjny, stworzony na miarę współczesnego faceta.
Dla rozwoju marek kosmetycznych nie bez znaczenia jest także rosnąca świadomość konsumentów w zakresie wyboru kosmetyków, także na samym rynku kosmetyków dla mężczyzn. Zwracają oni coraz większą uwagę na skład produktów, ich pochodzenie, a także na opakowania. Kolejny rok „w cenie” są preparaty bazujące na naturalnych składnikach, od sprawdzonych dostawców, najlepiej lokalnych. Nasze preparaty są w 100 proc. wegańskie oraz wolne od budzących kontrowersje składników, produkowane w Polsce z surowców pochodzących z Unii Europejskiej.
Co ciekawe, według raportu „Beauty & the Future” z kosmetyków naturalnego pochodzenia korzystają w większości osoby w okolicach „czterdziestki” (33 proc.), czyli wpisujące się w naszą główną grupę docelową, a osoby zaraz po „trzydziestce” (42 proc.) są najbardziej skore, aby zacząć z nich korzystać 10 . Jak się okazuje, czynnikiem, który przekonuje do korzystania z takich produktów jest przede wszystkim ich zapach (38 proc.), a następnie dobry skład (34 proc). Widzimy też, i bardzo nas to cieszy, że coraz więcej producentów stawia na produkty wegańskie, nietestowane na zwierzętach. Równie istotna jest też kwestia opakowań i ekologicznych dostaw.
O marce
True™ men skin care to nowa marka męskich kosmetyków, które zapewniają zaawansowaną ochronę przed starzeniem się skóry i negatywnym wpływem zanieczyszczeń środowiska. Misją marki jest tworzenie skutecznych kosmetyków z wysokiej jakości składników, które w zdecydowanej przewadze są naturalne, ale są także wzbogacone o składniki będące efektami biotechnologicznego hi-tech. Wszystkie kosmetyki true™ men skin care są wolne od: olejów mineralnych, parabenów, oleju parafinowego, siarczanów, SLS, SLES, DEA i alkoholu. Produkty true™ men skin care są dostępne w sprzedaży w Polsce, jak w Niemczech, Austrii, Hiszpanii czy Francji.
1 Raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju
na lata 2021-2026.
2 Tamże.
3 https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/meska-obecnosc-w-swiecie-beauty,55407
4 https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/artykuly/rynek-pielegnacji-meskiej-rosnie-duzi-gracze-stawi,67524
5 Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce 2018”.
6 GUS, „Stan i struktura ludności według wieku 1970-2050”.
7 Raport „Beauty & the Future”, Mobile Institute, 2021.
8 Raport „Power of SilverGeneration”, Ringier Axel Springer Polska, 2021.
9 Badanie TGI, Kantar Polska, 2020.
10 Raport „Beauty & the Future”, Mobile Institute, 2021.