Bartosz Kazimierczuk, prezes zarządu Deli2, w rozmowie z ISBtech o planach internetowego supermarketu na rynku handlu premium online.
Deli2 to spółka zależna Tower Investments, powstała pod koniec 2020 r. Skąd pomysł na powstanie e-sklepu posiadającego w swojej ofercie produkty spożywcze klasy premium?
Po upadku sieci delikatesowych Bomi, Alma, czy Piotr i Paweł, na wielu lokalnych rynkach spożywczych powstała przestrzeń, którą zdecydowaliśmy się wypełnić. Poszliśmy nawet o krok dalej oferując produkty wielu sklepów tematycznych i manufaktur w jednej dostawie.
Nasze delikatesy to odpowiedź na potrzeby Klientów, którzy w masowych punktach sprzedaży nie byli w stanie odnaleźć produktów spełniających, zarówno wymagania jakościowe, jak i smakowe.
Jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów i generują największe zyski?
Klienci doceniają przede wszystkim szeroki wybór produktów oraz możliwość dokonania zakupów z wielu znanych i lubianych sklepów jednocześnie, w jednej dostawie. Mamy zarówno Klientów, których interesują typowo produkty bio, jak i smakoszy mięsa czy ryb, którzy do koszyka wrzucają produkty tylko z tych kategorii.
Dużym zainteresowaniem cieszą się także dania gotowe, które są jedną z najszybciej rosnących kategorii na rynku spożywczym. Szerokość oferty Deli2 sprawia, że każda kategoria ma swoich wiernych Klientów.
Jak przedstawia się dynamika sprzedaży w ciągu pół roku istnienia firmy?
Pierwszy kwartał był okresem testowym, w połowie marca osiągnęliśmy zdolność operacyjną i rozpoczęliśmy kampanię marketingową na większą skalę. Ostatnie tygodnie są bardzo obiecujące pod względem dynamiki i zainteresowania naszą ofertą, co miesiąc odnotowujemy wzrost sprzedaży. Liczymy, że wraz z rozwojem naszej marki, osiągniemy dalszy wzrost wyników finansowych w kolejnych miesiącach.
Jak wygląda strategia rozwoju Deli2 na najbliższe lata?
Strategia rozwoju opiera się na kilku filarach: stałym rozszerzaniu oferty, również o zupełnie nowe kategorie, monitorowaniu tendencji zakupowych i zachowań Konsumentów, a co za tym idzie rozbudowywanie naszego serwisu o nowe funkcjonalności i poprawę user experience oraz ekspansję geograficzną delikatesów Deli2.
Co wyróżnia Deli2 spośród innych e-sklepów spożywczych poza bogatą ofertą produktów?
Najważniejszym wyróżnikiem jest łączenie oferty wielu sklepów, czego klienci nie znajdą w takim zakresie u żadnego naszego konkurenta. Na tym polu jesteśmy w tym momencie bezkonkurencyjni. Nie chodzi tylko o szerokość oferty, ale utrzymanie jej wysokiej jakości. Nie pracujemy z produktami mrożonymi, odmrażanymi, świeżość i jak najkrótsza droga od momentu wytworzenia danego towaru aż do dostawy – to są filary naszej działalności.
Myślę, że praca nad nie tylko ładnym, ale też funkcjonalnym sklepem online, a niebawem aplikacją mobilną – pozwoli nam zdobyć jeszcze większą przewagę konkurencyjną. Więcej szczegółów o aplikacji mobilnej już niebawem.
Do jakiego konsumenta kierujecie swoją ofertę?
Każdy, kto zwraca uwagę na jakość jedzenia jest naszym potencjalnym klientem. To nie jest sklep dla najbogatszych. Można odżywiać się zdrowo i dobrze nie wydając wiele więcej niż w zwykłym sklepie oferującym wysoko przetworzoną żywność. Dodatkowo chcielibyśmy dotrzeć do konsumentów, którzy mają swoje ulubione smaki, nawyki, ale od czasu do czasu poszukują czegoś nowego, z ich punktu widzenia orientalnego, co właśnie mogą znaleźć w ofercie Deli2.
Obecnie współpracujecie z 30 brand’ami, jaki jest dalszy plan rozwoju spółki w tym zakresie?
Przede wszystkim słuchamy naszych klientów i dołączamy oferty nowych dostawców, jeśli jest zapotrzebowanie na ich produkty. Aktualnie współpracujemy z ponad 30 wyspecjalizowanymi brandami, natomiast mamy jeszcze co najmniej kilka brandów, o które chcemy rozszerzyć naszą ofertę, aby uzupełnić pewną niszę na rynku. Ponadto planujemy rozszerzenie oferty o nowe kategorie: chemię gospodarczą, kosmetyki, artykuły higieny osobistej tp. Delikatesy internetowe realizują zamówienia na terenie Warszawy i w jej okolicach.
Czy planowana jest ekspansja w innych aglomeracjach?
Oczywiście, to jeden z fundamentów strategii. Jeszcze w tym roku planujemy debiut w aglomeracji wrocławskiej. W latach 2022-2023 chcemy zaoferować nasze usługi klientom Trójmiasta, Poznania, Krakowa i okręgu katowickiego.
W swojej ofercie Deli2 posiada wyspecjalizowane piekarnie, winiarnie, kuchnię polską oraz zagraniczną. Czy planują Państwo poszerzyć ofertę online o produkty z innego asortymentu niż spożywcze?
Dążymy do tego, aby nasze delikatesy stały się jedynym miejscem, w którym świadomy konsument będzie chciał i mógł robić swoje codzienne zakupy. Stąd naturalnym krokiem w rozwoju będzie dołączanie kategorii non food, czyli chemii gospodarczej i kosmetyków.
Koncentrujecie się na kuchni polskiej. Czy to właśnie tradycyjna polska kuchnia ma najwięcej zwolenników w naszym kraju?
Kuchnia polska ma szeroką ofertę w Deli2, jednak stale rozwijamy asortyment kuchni świata. Mamy wiele produktów włoskich, greckich, czy hiszpańskich. Pracujemy teraz nad kuchnią azjatycką i orientalną, którą Polacy kochają.
Czy w planach jest także otwarcie sklepów stacjonarnych pod szyldem Deli2?
Deli2.pl to sklep internetowy i nie mamy w planach placówek stacjonarnych. Taki zamysł przyświecał nam od samego początku, aby stworzyć delikatesy spożywcze premium, ale tylko w świecie online. Takie są trendy światowe, ale widać to też mocno w Polsce.
Pandemia mocno zmieniła zachowania Konsumentów i my chcemy w ten trend zakupów online się wpisać.
Nie posiadacie magazynów. Jak więc wygląda łańcuch dostaw?
Liczy się dobór odpowiedniej technologii, która wspomaga proces od momentu złożenia zamówienia przez Klienta, aż po dostawę. Dzięki zaawansowanej platformie sklepowej Magento, a także systemowi ERP – jesteśmy w stanie odbierać towar pod zamówienia od dostawcy w dniu zamówienia, a dzięki temu z zachowaniem najwyższej świeżości, dostarczane są do naszych klientów już następnego dnia od momentu złożenia zamówienia, także w soboty. Pracujemy na produktach świeżych, niemrożonych i nierozmrażanych.
Bardzo często od momentu zebrania, wytworzenia, czy wyprodukowania danego towaru mija kilka-kilkanaście godzin do momentu aż trafi na stół naszego Klienta, dlatego magazynowanie takich towarów jest niemożliwe.
E-sklep Deli2 jest wyłącznym dystrybutorem dań gotowych Adama Gesslera. Czy zamierzacie rozwijać się w tym kierunku?
Dania gotowe to jedna z najszybciej rosnących kategorii na rynku spożywczym. Pandemia sprawiła, że Klienci zatęsknili za jakością dań restauracyjnych, które mogą zjeść bezpiecznie w domowym zaciszu. Stąd takie zainteresowanie daniami restauracyjnymi.
Odczarowujemy trochę mit, że w słoiczku można zamknąć tylko typowe dania obiadowe. Oferta dań gotowych Kuchni Adama Gesslera idealnie pokazuje jak różnorodne dania (pieczone, duszone, gotowane itp.) można z powodzeniem i bez utraty smaku zamknąć w szkle. Planujemy rozwijać tę kategorię o nowe produkty i nowych dostawców.
Prezesem zarządu Deli2, jak i Tower Investments jest Bartosz Kazimierczuk. Ile procent udziałów ma Pan Bartosz w spółce Deli2?
Głównym akcjonariuszem Deli2 S.A. jest Tower Investments. Budowanie wartości Deli2 wpłynie jednocześnie na wycenę Tower Investments.
Stawiacie na technologie. Na jakich to zaawanasowanych systemach technologicznych pracuje zespół Deli2 i czy planujecie wprowadzić kolejne innowacyjne rozwiązania?
Już na samym początku wdrożenia sklepu postawiliśmy na systemy, które w pełni integrują się ze sobą i pozwalają nam na ciągły rozwój, a także dodawanie nowych funkcjonalności, czy szybkie skalowanie pod kątem wzrostu sprzedaży lub dołączania nowych miejscowości.
Dzięki zastosowanym innowacyjnym technologiom takim jakMagento2, czy SAP Business One, połączyliśmy nowoczesny system sklepowy z wydajnym systemem ERP oraz innowacyjnym narzędziem logistycznym, w pełni automatyzując większość procesów. Dzięki temu nasi klienci mogą realizować zakupy w sposób łatwy i szybki, a my do obsługi konsumentów nie potrzebujemy wielu magazynów, czy rozbudowanej administracji, co jest dość nietypowym rozwiązaniem jak na polski rynek handlowy.
W marcu głośno było w związku z kampanią billboardową Deli2, która hasłem nawiązywała do znanej marki Lidl. Jak obecnie wygląda status sprawy?
Sprawa przybrała dość kuriozalny przebieg. Firma Lidl w swoim pierwszym piśmie kierowanym do nas zażądała zakończenia kampanii oraz przeprosin, co niezwłocznie zrobiliśmy. Obecnie otrzymaliśmy pozew, w którym Lidl domaga się sądowego zakazu wykorzystywania sformułowania „Sorry Lidl”. Nie wiemy więc, czy mamy ich przepraszać czy nie.
Czy Deli2 planuje debiut na giełdzie? Jeśli tak, to czy wcześniej rozważana jest publiczna emisja akcji?
Wierzymy w model biznesowy Deli2 i rozwój naszej marki. Rozważamy plany upublicznienia Deli2. Z debiutem na rynku NewConnect celujemy w drugą połowę 2022 r. Rozważamy także wcześniejszą ofertę publiczną, niemniej jednak za wcześniej jeszcze na deklarowanie konkretnych decyzji.
Rynek e-commerce w ostatnich miesiącach przeżywał okres rozkwitu. Czy w najbliższych kwartałach ta tendencja się utrzyma? Czy z uwagi na zmniejszające się obostrzenia i lock- down, rynek e-commerce odnotuje w najbliższym czasie spadek zainteresowania konsumentów na rzecz sklepów stacjonarnych?
Można się spodziewać, że po roku spędzonym w domach ludzie będą spragnieni wizyt w sklepach stacjonarnych. Jednak trendu wzrostowego i to dwucyfrowego w e-commerce nic nie zatrzyma. Polska od lat jest liderem nie tylko w Europie, ale i na świecie, jeśli chodzi o rozwój e-commerce, a pandemia ten trend na pewno utrzyma. Ta forma jest po prostu wygodniejsza, bezpieczniejsza i tańsza. Przyszłość handlu jest w e-commerce.