Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies, w rozmowie z ISBtech o podsumowaniu minionego roku i planach rozwojowych.
Spółka odnotowała bardzo wysokie dynamiki wzrostu w 2021 roku, a szczególnie w IV kwartale. Jakie czynniki wpłynęły na tak istotny rozwój biznesu oraz dynamiczny wzrost rentowności Cloud Technologies?
Cały 2021 rok był udany dla naszej spółki. U podstaw sukcesu leży zakończona adaptacja biznesu, który skoncentrowaliśmy na strategicznym i skalowalnym segmencie sprzedaży danych. Wysokie dynamiki odnotowaliśmy nie tylko w ostatnim kwartale 2021 roku, ale na przestrzeni całego roku. Przychody w kluczowym obszarze działalności w 2021 roku wyniosły 25,2 mln i były aż o 88% wyższe niż w 2020.
Istotnie zwiększa się również udział sprzedaży danych w strukturze przychodów Cloud Technologies. W IV kwartale ubiegłego roku odpowiadał on już za blisko 60%% naszej łącznej sprzedaży. Warto podkreślić, że sprzedaż danych cechuje się również wysoką marżowością i osiąga prawie 70%.
Znaczący wpływ na wysoką rentowność naszego kluczowego segmentu miała także struktura geograficzna sprzedaży. Około 80% przychodów ze sprzedaży danych pochodzi z rynku amerykańskiego i jest rozliczana w dolarach, natomiast większość naszych kosztów ponosimy w złotówkach. W związku z tym rosnący od połowy ubiegłego roku kurs USD/PLN dodatkowo wpłynął na zeszłoroczną rentowność.
W raporcie rocznym pojawiła się nowa segmentacja przychodów. Jakie były powody wprowadzenia nowej klasyfikacji?
Od 2019 roku realizowaliśmy proces adaptacji modelu biznesowego, który miał na celu koncentrację na strategicznej, skalowalnej i szybko rosnącej działalności obejmującej sprzedaż danych.
Po zakończonej sukcesem transformacji biznesu, sprzedaż danych jest głównym motorem rozwoju Cloud Technologies i zapewnia dalszy dynamiczny wzrost całej naszej grupie. W kolejnych okresach będziemy zauważać jeszcze wyższy udział w przychodach oraz marży.
Dlatego, aby umożliwić inwestorom i akcjonariuszom lepsze zrozumienie naszego modelu biznesowego, uprościliśmy podział przychodów. Obecnie obejmuje on dwa segmenty: Sprzedaż danych oraz Pozostałą działalność. Dzięki nowej segmentacji nasz model biznesowy jest bardziej czytelny i eksponuje najważniejszy czynnik naszego dalszego rozwoju.
Waszym kluczowym segmentem jest „sprzedaż danych”. Na czym on dokładnie polega?
Sprzedaż danych to nasz strategiczny segment, który cechuje się globalnym zasięgiem, skalowalnością i szybkim, dynamicznym wzrostem. W ramach tego segmentu zbieramy dane użytkowników internetu z urządzeń mobilnych oraz komputerów. Następnie dokonujemy profilowania użytkowników, korzystając z autorskiej technologii do zbierania i przetwarzania danych, czyli platformy DMP (Data Management Platform).
Utworzone profile informujące o zachowaniach użytkowników są następnie sprzedawane głównie do zagranicznych platform DSP (Demand Side Platform), tj. podmiotów zajmujących się zakupem powierzchni reklamowej on-line.
Sprzedaż, czyli finalny etap naszego modelu, jest kierowana przede wszystkim do podmiotów z branży marketingu internetowego, które wykorzystują dane głównie w celu targetowania kampanii internetowych.
W zeszłym roku Cloud Technologies opublikowała nową strategię. Jak przebiega jej realizacja?
Celem strategii rozwoju Cloud Technologies na lata 2021-2023 jest szybkie zwiększenie poziomu sprzedaży danych i osiągnięcie statusu wiodącego dostawcy na globalnym rynku danych. Określiliśmy 3 kluczowe perspektywy, w których postawiliśmy konkretne cele.
W ramach perspektywy biznesowej, zakładającej rozwój biznesu i globalizację sprzedaży, zwiększyliśmy sprzedaż w naszym strategicznym segmencie o ponad 88% r/r. Rozwijamy również naszą autorską technologię DMP, która jest kluczowa w zakresie zwiększania przychodów z globalnej sprzedaży danych.
W ramach perspektywy finansowej dokonaliśmy pierwszej w historii Grupy międzynarodowej akwizycji. W czerwcu ubiegłego roku nabyliśmy 24% udziałów w hiszpańskiej firmie z branży marketingu internetowej The Linea1 MKT. Inwestycję oceniamy jako istotny sukces i mamy możliwość zwiększenia naszego udziału w przyszłości.
Rozpoczęliśmy również program skupu akcji własnych. W ramach I transzy trwającej od 14 lutego do 25 marca br. skupiliśmy z rynku 14,5 tys. akcji o łącznej wartości prawie 380 tys. zł. Od tego momentu prowadzimy kolejną transzę, realizowaną już w trybie ciągłym. Naszym celem jest skupienie z rynku akcji 250.000 akcji i możemy na to przeznaczyć do 15 mln zł.
Perspektywa korporacyjna natomiast uwzględnia takie działania, jak program motywacyjny dla naszych kluczowych pracowników oraz współpracowników, który ma na celu utrzymanie najlepszych na rynku ekspertów. Warto podkreślić, że skup akcji prowadzimy właśnie w celu realizacji programu motywacyjnego. Ponadto, aby uzyskać większą ekspozycję na inwestorów instytucjonalnych oraz zagranicznych planujemy przeniesienie notowań z rynku NewConnect na Rynek Główny GPW do końca 2023 roku.
Czy macie jakieś konkretne spółki „na oku” jeśli chodzi o akwizycję? Lub może nowe technologie?
Akwizycje międzynarodowe, które służą szybkiemu zwiększeniu przychodów i globalizacji biznesu, są jednym z naszych strategicznych celów na lata 2021-2023. Akwizycję hiszpańskiej spółki TL1 (nabycie 24% udziałów), oceniamy jako przeprowadzoną z sukcesem, dlatego rozważamy zwiększenie zaangażowania w spółkę w tym roku. Na bieżąco analizujemy rynek pod kątem akwizycji nowych podmiotów z całego świata, z pomocą których moglibyśmy rozszerzyć własną sieć dystrybucji danych, co pozwoliłoby nam szybko zwiększyć sprzedaż.
Spółka zapowiedziała również przejście na Rynek Główny GPW. Czy ten proces już się rozpoczął?
Jednym z elementów naszej strategii jest przejście z rynku NewConnect na Rynek Główny GPW. Zgodnie z przyjętymi planami przygotowujemy się do przejścia na GPW do końca 2023, ale możliwe, że uda nam się zakończyć ten proces wcześniej. O fakcie złożenia prospektu poinformujemy stosownym raportem bieżącym.