Martin Sun, dyrektor zarządzający Huawei CBG Polska, w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych firmy i kluczowych trendach rynkowych.
Jakie są najważniejsze założenia strategii Huawei CBG w Polsce, szczególnie segmencie smartfonów i innych segmentach sprzętowych na ten i kolejne lata?
Istotą naszej strategii jest dostarczanie konsumentom nowych, innowacyjnych produktów w wielu kategoriach. Już wkrótce wprowadzimy na rynek nowe smartfony oparte o Huawei Mobile Services i jestem przekonany, że atrakcyjna oferta naszego własnego sklepu z aplikacjami AppGallery pozwoli konsumentom w pełni docenić możliwości naszych urządzeń. W dalszym ciągu będziemy rozwijać również inne kategorie produktowe, takie jak laptopy, wearables i audio. Portfolio Huawei stale się powiększa, zauważalnie rośnie nasz udział w rynku laptopów, a w kategorii smartwatchy jesteśmy w Polsce liderem rynku. I to właśnie pozostaje naszą niezmienną ambicją, niezależnie od wyzwań – walczyć o numer jeden.
2. Czy szykują się znaczące premiery sprzętowe?
Tak, w tym roku planujemy wprowadzenie na rynek nowych smartfonów z HMS, laptopów,
smartwatchy, słuchawek i routerów. Już 26 stycznia zaprezentujemy dwa flagowe smartfony – potężny P50 Pro i zachwycający, składany smartfon P50 Pocket, potwierdzając tym samym, że kategoria smartfonów pozostaje dla nas bardzo ważna i że w dalszym ciągu wyznaczamy trendy w fotografii mobilnej.
3. Jak radzi sobie HMS w Polsce? Ile polskich aplikacji jest już łącznie na platformie, z iloma współpracujecie w kierunku integracji i jakich sektorów?
HMS w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W ciągu ostatnich dwóch lat znacząco poszerzyliśmy ofertę AppGallery i dziś użytkownicy smartfonów HMS mają dostęp do ponad 8000 aplikacji w języku polskim, w tym aplikacji wiodących banków, sklepów, aplikacji do zamawiania taksówek, a także nawigacji i rozrywki. Nasi użytkownicy mogą korzystać z aplikacji BLIK, Revolut, czy Curve, umożliwiających wygodne płatności za pomocą telefonu.
Urządzenia z HMS zaspokajają dziś wszystkie najważniejsze potrzeby użytkowników. HMS to znacznie więcej niż tylko dostęp do popularnych aplikacji. Jedną z najważniejszych części naszego ekosystemu jest ID Huawei, które jest kluczem do świata usług marki, w tym Chmury Huawei, AppGallery czy sklepu internetowego huawei.pl. ID Huawei pozwala łączyć urządzenia Huawei z różnych kategorii w jeden ekosystem oraz synchronizować dane pomiędzy urządzeniami i Chmurą. W HMS rozwijamy również nasze własne narzędzia, takie jak Petal Search – natywną wyszukiwarkę, która rozpoznaje preferencje użytkownika i pozwala mu na wyszukiwanie treści i aplikacji na trzy sposoby: za pomocą tekstu, głosu i obrazu.
Petal Search pokazuje także interesujące miejsca w pobliżu na podstawie udostępnionej lokalizacji, pełniąc funkcję osobistego asystenta w smartfonie. Możliwości HMS stale się rozszerzają i głęboko wierzę, że wszyscy użytkownicy, którzy wejdą w świat naszych usług mobilnych, przekonają się, jak wiele mogą dzięki nim zyskać.
4. Jaką strategię ma Huawei w innych niż smartfony liniach produktowych? Czy są plany wprowadzenia całkowitych nowości?
Będziemy intensywnie rozwijać kategorię laptopów. Nasze MateBooki to urządzenia klasy premium – wierzymy, że dzięki ultracienkiej i ultralekkiej konstrukcji, mocnym procesorom, wytrzymałym bateriom i najwyższej jakości ekranom mogą z sukcesem zawalczyć o serca konsumentów. Nadal będziemy rozwijać nowe kategorie, takie jak monitory gamingowe, które z sukcesem wprowadziliśmy na polski rynek w ubiegłym roku, a także urządzenia kategorii audio wpisujące się w aktualne trendy, jak na przykład zaprezentowany niedawno nasz pierwszy przenośny głośnik Sound Joy. Planujemy także nowości w kategoriach smartwatchy i słuchawek.
5. Jakie są plany zwiększania zaangażowania w gaming i cyfrową rozrywkę?
Od czasu wprowadzenia na rynek monitorów gamingowych MateView GT, entuzjastycznie przyjętych przez dziennikarzy i konsumentów, zorganizowaliśmy już dwa turnieje gier online z udziałem popularnych i doświadczonych graczy. Obserwujemy, że turnieje gamingowe to doskonały sposób na wejście do nowego świata, jakim jest dla nas gaming, i budowanie w nim własnej społeczności. Zdajemy sobie sprawę, że to wymaga czasu, ale pierwsze działania w tym nowym obszarze przerosły nasze oczekiwania.
6. Jakie są aktualnie inne najważniejsze trendy rynkowe (w obliczu przedłużającej się pandemii), które identyfikujecie wśród użytkowników sprzętu elektronicznego które warto adresować?
Pandemia spowodowała wiele zmian w sposobie korzystania z urządzeń elektronicznych. Wszyscy spędzamy coraz więcej czasu przed ekranami laptopów, bo wiele codziennych czynności przeniosło się do świata online. Z tego powodu konsumenci wybierają urządzenia gwarantujące bezproblemową pracę i naukę zdalną, i tym bardziej doceniają funkcje, które na przykład chronią oczy przed niebieskim światłem czy migotaniem ekranu. Praca i nauka zdalna oznaczają również większe niż dotychczas zapotrzebowanie na wysokiej jakości połączenie internetowe i tutaj wysokiej klasy routery Huawei są optymalnym wyborem.
Z drugiej strony, konsumenci czują potrzebę, by zadbać o swoje zdrowie i kondycję fizyczną. W tej sferze życia przydają się smartwatche Huawei, które wspierają użytkowników w monitorowaniu zdrowia i motywują do uprawiania sportu. Zegarki Huawei pozwalają kontrolować poziom saturacji krwi, mierzą poziom stresu, sprawdzają jakość snu czy pomagają kontrolować wagę. Wszystkie te funkcje są bardzo przydatne, zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy to – jak pokazało badanie Ipsos dla Huawei – aż jedna trzecia Polaków przyznała, że przytyła średnio o 6,4 kilograma. We wspomnianym badaniu ponad połowa respondentów zadeklarowała, że chce pracować nad swoją kondycją fizyczną, a smartwatche i opaski sportowe są według badanych doskonałym narzędziem pomagającym utrzymać zdrowy tryb życia. Mając tę wiedzę, chcemy jeszcze precyzyjniej odpowiadać na potrzeby naszych użytkowników.