Magdalena Dziewguć, dyrektor biznesowa Google Cloud w Polsce, w komentarzu eksperckim dla IStech o perspektywach chmury w rozpoczynającym się roku.
1. Chmura i analiza danych będą miały kluczowe znaczenie dla ożywienia i
przyspieszenia gospodarczego polskich przedsiębiorstw
Wpływ wirusa COVID-19 na gospodarkę w ubiegłym roku był wciąż znaczący. Prognozy Komisji Europejskiej wskazują, że europejskiemu PKB brakuje jeszcze około roku do uzyskania stabilności sprzed czasów pandemii. Dlatego wszyscy mamy nadzieję, że rozpoczynający się, 2022 rok, przyniesie poprawę sytuacji.
Z perspektywy biznesu warto spojrzeć na czynniki, które w szybki i znaczący sposób mogą nie tylko przynieść tę poprawę, jak i pozwolić zarówno firmom jak i innym instytucjom znacząco przyspieszyć tempo rozwoju. Ostatnie dwa lata dowiodły, że umożliwia to szersze niż dotychczas zastosowanie chmury obliczeniowej czy rozwiązań w zakresie analizy danych.
Jak podaje McKinsey & Co, samo upowszechnienie chmury w polskich firmach i instytucjach publicznych mogłoby do 2030 roku przynieść naszej gospodarce dodatkowe 4% PKB, czyli 131 mld zł rocznie. Na chmurę i rozwiązania data analytics powinny postawić szczególnie branże takie jak handel detaliczny, sektor FMCG czy transport i logistyka – ich udział w generowaniu wartości dodanej dzięki chmurze może wynieść aż 28%. To w tych branżach korzyści z zastosowania tych narzędzi będą największe.
To nie znaczy, że inne sektory gospodarki powinny szukać dźwigni rozwoju gdzie indziej. W 2022 z pewnością będziemy świadkami coraz większej liczby migracji do chmury, a dzięki otwarciu regionu Google Cloud w Warszawie w zeszłym roku jest to możliwe również dla branż z ścisłymi wymogami prawnymi czy regulacyjnymi. Najlepiej ten potencjał obrazuje skok, jaki dokonał się w ubiegłym roku – w ostatnich 12 miesiącach przenieśliśmy do chmury publicznej zadania obliczeniowe w firmach i podmiotach ze wszystkich regulowanych sektorów: publicznego, telekomunikacyjnego, ochrony zdrowia i finansowego.
Opinie tych, którzy przeszli do chmury są zgodne – to rozwiązania tańsze i bezpieczniejsze. To chmurowe przyspieszenie jest szczególnie ważne dla naszej gospodarki, również ze względu na wolne tempo cyfryzacji w porównaniu do pozostałych krajów Europy. Według analiz McKinsey poziom ten jest 14-krotnie niższy niż w najbardziej zaawansowanych cyfrowo gospodarkach Europy Północnej. Jeśli Polska gospodarka ma zachować swój poziom konkurencyjności, w 2022 roku potrzebne są działania by nadrobić dystans, który dzieli ją do europejskich liderów zarówno pod względem poziomu zastosowania chmury, jak i tempa wdrażania.
2. Chmura będzie filarem działań proekologicznych w sektorze IT
Jeśli chmura obliczeniowa stanowi podstawę lub jeden z centralnych elementów funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw, to działalność dostawców usług chmurowych powinna być jak najbardziej zrównoważona i ekologiczna, zarówno wewnątrz samej firmy, jak i w zakresie tego, co oferuje swoim partnerom, którzy korzystają z jej narzędzi.
Według Accenture sama migracja do chmury publicznej może zmniejszyć globalną emisję dwutlenku węgla o 59 mln ton rocznie – co odpowiada równowartości usunięcia z dróg 22 mln samochodów. Aby tworzyć bardziej zrównoważoną przyszłość, w 2022 roku firmy będą nie tylko wprowadzać innowacje, ale także zacieśniać współpracę między sektorami, by tworzyć jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska i zrównoważone usługi.
Google zobowiązał się, że do 2030 roku całość operacji firmy będzie zasilana zeroemisyjnymi źródłami energii, 24 godziny na dobę. Jednocześnie w Google Cloud udostępniono narzędzia takie jak Carbon Footprint, które pozwalają firmom korzystającym z technologii chmurowych monitorować i redukować swój ślad węglowy.
3. Zaufanie będzie hasłem przewodnim dla sektora technologicznego
W ciągu ostatnich dwóch lat firmy musiały zaadaptować się do szybszych zmian i postępu w tempie, którego nie widzieliśmy wcześniej, co wiązało się ze znaczącym wzrostem inwestycji w technologie cyfrowe. Choć był to czas dynamicznego rozwoju i nowych możliwości, nie zniknęły zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem. Wręcz przeciwnie, jak podaje ENISA, w latach 2020-2021 liczba cyberataków na krytyczne systemy w Europie podwoiła się, a według badań GUS i PMR obawy związane z bezpieczeństwem są też jednymi z pięciu czynników ograniczających szeroką adopcję chmury w Polsce.
W roku 2022 r. wszyscy dostawcy rozwiązań będą musieli więc stawić czoła tym obawom, pokazując w praktyce, że prywatność danych i bezpieczeństwo są na pierwszym miejscu. Podstawą tych działań i współpracy z partnerami wykorzystującymi chmurę jest zaufanie, co oznacza, że firmy technologiczne muszą zrobić wszystko co w ich mocy, aby udowodnić że ich technologie są godne zaufanie – oczywiście dotyczy to również Google. Dlatego m.in. w Google działa zespół ds. działań w zakresie cyberbezpieczeństwa, który pomaga walczyć z cyberatakami, jednocześnie w sposób przejrzysty informując klientów o podejmowanych działaniach i zapewniając bezpieczeństwo systemów informatycznych.