Działalność dystrybucyjna opiera się o model ścisłej współpracy na linii producent – dystrybutor. Dzięki podpisanym umowom autoryzacyjnym dystrybutor osiąga co prawda relatywnie niewysoką marżę, ale stabilną, wskazuje CFO Grupy AB Grzegorz Ochędzan.
„To istotnie różni ryzyko prowadzenia biznesu w modelu dystrybucyjnych od działalności handlowej opartej w głównej mierze na oportunistycznym wykorzystywaniu znikających okazji rynkowych przy wysokim ryzyku spadku cen rynkowych. Jako AB cenimy stabilność i bezpieczeństwo, dlatego jesteśmy doceniani przez dostawców, klientów i rynek. Możemy pochwalić się konsekwentnym rozwojem, będącym efektem wieloletnich doświadczeń w branży, największej bazy aktywnych partnerów handlowych (16 tys.) oraz ciągłym doskonaleniem procesów operacyjnych” – powiedział ISBtech Grzegorz Ochędzan.
Grupa AB jest zadowolona z I kw. i początku II kw. roku nawet pomimo tego, że wraz z kolejnymi kwartałami rekordowego roku 2020 z blisko 12 mld zł sprzedaży zdecydowanie rośnie baza porównawcza.
„Pandemia wyzwoliła na całym świecie silny trend wzrostu inwestycji w IT, a Polska jest w tym zakresie liderem. Nadrabiamy jako kraj wcześniejsze niedoinwestowanie i wiele wskazuje na to, że jest to długoterminowy trend. Rynek jest wspierany przez makroekonomię, programy rządowe, programy unijne, a także dynamikę wzrostu rynku e-commerce i ogólne zmiany społeczne, związane z cyfryzacją życia i biznesu” – dodał członek zarządu ds. finansowych.
Widzi dynamikę w kategoriach: notebooki, smartfony, urządzenia sieciowe. Sprzedaż smartwatchy w Polsce wzrosła w I kw. szacunkowo o ponad 200% r/r. W segmencie telco AB korzysta zarówno na sukcesie Apple, jak również buduje pozycję dzięki markom rozwijającym się w regionie. W VAD poszerza ofertę produktów i rozwiązań, a także inwestuje w edukację resellerów poprzez Centrum Kompetencyjne AB.
Wśród najbardziej perspektywicznych obszarów rynkowych Grupa AB wskazują rozwój konsumpcyjnego modelu sprzedaży (Infrastructure as a Service), sprzedaż rozwiązań chmurowych oraz obsługę kanału e-commerce.
W I kw. 2021 roku kurs akcji AB wzrósł o blisko 50%, zbliżając się do 50 zł za akcję.
„To dalej mniej niż wartość księgowa, nie mówiąc o realnej wartości zbudowanego przez ponad 30 lat biznesu, który nawet w tak zmiennych czasach jest przygotowany do bardzo efektywnej działalności i wzrostu pozycji rynkowej. Cieszy nas jednak to, że niektórzy inwestorzy już dostrzegają fakt, iż Grupa AB stała się spółką e-commerce, spółką inwestującą w nowe technologie, jak automatyzacja procesów czy sztuczna inteligencja i spółką opartą o nowe technologie. Obecna wycena akcji AB wydaje się być dlatego tym bardziej zadziwiająco niska na tle innych firm z branży, a porównawczo uzasadniona byłaby kapitalizacja AB nawet kilka razy wyższa niż obecnie. Jednocześnie zamierzamy kontynuować dzielenie się zyskami z akcjonariuszami, co oznacza rzadkie połączenie cech z obszaru 'growth’ i 'value’. Mamy ambicje dostarczać naszym inwestorom wysoką dynamikę wartości” – podsumował CFO Grupy AB.
Wskaźnik C/Z Grupy AB to obecnie mniej niż 7, podczas gdy włoskiego Esprinetu wynosi 22, szwajcarskiego Also ma wartość 25. Dużo wyższe wskaźniki mają również spółki amerykańskie, pomimo bardzo rozwiniętego i doinwestowanego rynku. Zmierzający do połączenia z Tech Datą Synnex ma wskaźnik C/Z rzędu 13, a Arrow Electronics – 16.
„Tymczasem to AB jest liderem rynku w Polsce, Czechach i na Słowacji, czyli rynków stanowiących łącznie 75% potencjału popytowego regionu CEE. Grupa AB to numer 1 w regionie CEE i nr 8 w Europie, operujący na najdynamiczniejszych rynkach Europy, które z jednej strony są cywilizowane, dojrzałe, stabilne, a z drugiej strony skok cyfrowy, jaki się dokonuje na tych rynkach i jaki będzie trwał przez najbliższe lata, wyznacza możliwości ogromnego wzrostu skali działania najlepiej przygotowanych firm, takich jak AB – wskazał CFO Grupy AB Grzegorz Ochędzan.