Paweł Działak – CEO Tpay, w komentarzu eksperckim dla ISBtech o najświeższych danych Gemiusa nt. tendencji w e-commerce.
77% internautów kupuje online. Odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. – tak wynika z najnowszej fali badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Raport Gemius, jak co roku, ułatwia szerokie spojrzenie na zmiany zachodzące w e-commerce. Tegoroczny jest jeszcze ciekawszy, ponieważ pozwala przeanalizować wpływ pandemii na branżę. Od miesięcy zastanawiamy się, czy zmiany obserwowane w ostatnich kilkunastu miesiącach są nieodwracalne – jak bardzo przenoszenie zakupów do internetu spodobało się konsumentom, czyli czy nowe przyzwyczajenie przekuwają oni w nawyk.
Wyniki raportu pokazały, że ponad połowa badanych zamierza dalej kupować online tak samo często jak podczas pandemii. Zestawiając to z szybko rosnącą liczbą sklepów internetowych, mamy klarowny sygnał dla e-sprzedawców: jest o co walczyć, ale trzeba skupić się na szczegółach, by to właśnie w naszym sklepie były realizowane zamówienia.
Co się kryje pod tymi szczegółami? Głównie płatności online, bo to sfinalizowanie koszyka zakupowego jest takim pieczątkowym i namacalnym sukcesem danego e-sklepu. Respondenci Gemius wskazali, że chcą kupować z użyciem smartfonów – takich osób jest o siedem punktów procentowych więcej w porównaniu do ubiegłego roku.
Internautom zależy również na ulubionych metodach płatności i bezpieczeństwie. Współpraca z operatorem płatności to więc znacznie więcej niż tylko “podpięcie bramki płatniczej”. To wspólne szukanie rozwiązań przyspieszających i ułatwiających zakupy w internecie, a także dbałość o to, by proces płatniczy budził zaufanie.
Trudno również nie wspomnieć o trendach w e-commerce. Raport Gemius wyraźnie podkreśla, jak różne są potrzebny internautów w zależności od ich przynależności do grupy wiekowej.
Dlatego w ostatnich miesiącach wdrożyliśmy wspólnie z KODA pierwsze w Europie rozwiązanie umożliwiające zakupy bezpośrednio w komunikatorach społecznościowych, np. w Messengerze. Zakupy odbywają wówczas podczas rozmowy z botem, a płatności dokonuje się z użyciem 6-cyfrowego kodu. To odpowiedź na potrzeby fanów BLIKA, których aktualnie jest najwięcej wśród młodszych pokoleń.