Anna Gromańska, Digital Marketing Manager w Accenture Song w komentarzu eksperckim dla ISBtech wskazuje, że konsumenci oczekują zmian i świadomego podejścia w trosce o środowisko.

W ubiegłym roku wiele osób doświadczyło widoku pustych półek, rosnących cen prądu oraz problemów z dostępnością codziennych usług. Choć nieprawidłowości w łańcuchach dostaw mogą się okazać tylko przejściowym wyzwaniem, to ich wpływ się utrzyma i doprowadzi do przejścia od „myślenia opartego na dostatku” – czyli dostępności, wygodzie i szybkości – do bardziej świadomego podejścia w trosce o środowisko. O tym w jaki sposób firmy muszą odnieść się do obaw różnych grup społecznych związanych z dostępnością ich produktów lub usług w skali globalnej.

W najnowszym raporcie Fjord Trends 2022 mówimy między innymi o końcu myślenia opartego na dostatku. Jest to jeden z głównych trendów, które przedsiębiorcy muszą wziąć pod uwagę tworząc lub aktualizując strategie firm. Odpowiedzią na oczekiwania klientów, z których 91 proc. pochwala działania z zakresu reverse commerce [1] będą nowe modele biznesowe wydłużające cykl życia produktów. Możliwość posiadania najnowszych ubrań, akcesoriów czy elektroniki i operowania w modelu „kup-użyj-wyrzuć” już przestaje być definicją dostatku.

Coraz więcej konsumentów podejmując decyzje zakupowe zwraca uwagę na wpływ wytworzenia produktu na środowisko i jakość produktu, a później, już na etapie użytkowania, szuka możliwości „przedłużenia jego życia”. W nowym badaniu Accenture „Drugie życie ubrań- Jak Polacy kupują, odsprzedają, naprawiają i pozbywają się ubrań?” ekologiczność jako cechę produktu, decydującą o jego zakupie, wskazało 34% ankietowanych [2]. Pierwszą odpowiedzią na nowe potrzeby konsumentów stały się modele biznesowe typu marketplace C2C (consumer-to-consumer), gdzie każdy może sprzedać produkty, których już nie używa lub nie potrzebuje.

Coraz więcej firm decyduje się na model oparty na skupowaniu używanych produktów, naprawianiu i odświeżaniu ich w celu ponownej sprzedaży. Taką inicjatywę prowadzi między innymi Apple i Zalando (PreOwned). Nabierający popularności w Polsce marketplace Yestersen również wyrósł z takiego modelu. Recommerce to trend, który obserwujemy już od kilku lat, a pandemia jeszcze przyspieszyła jego dynamiczny rozwój.

Według szacunków ThredUp’s wartość światowego rynku recommerce w 2025 wyniesie około 77 mld USD, w porównaniu do 36 mld USD obecnie [3]. Doradzając firmom na całym świecie pokazujemy im możliwości ulepszenia ich modelów biznesowych na korzyść środowiska. Nie wystarczy, by tylko łagodziły negatywny wpływ swojej działalności. Firmy muszą podjąć działania wspierające proces regeneracji naszej planety. W branży e-commerce mówimy zarówno o pochodzeniu surowców i produkcji towarów, jak i rodzaju opakowań i sposobach dostarczania produktów do klienta oraz przemyślanej polityce zwrotów.

Według raportu Tetra Pak (2021) 72 proc. konsumentów uważa, że przyszłość następnych pokoleń zależy od działań pojedynczych osób [4]. Już dzisiaj 44% Polaków najpierw szuka używanych rzeczy, gdy potrzebuje zakupić ubrania, buty lub dodatki, a ponad połowa (51%) kupowałaby ubrania zarówno nowe, jak i używane w tym samym sklepie [5]. Odpowiedzialna konsumpcja staje się coraz bardziej powszechna, dlatego firmy powinny wyraźnie oznaczać ekologiczne, wyprodukowane w sposób zrównoważony czy zgodny z zasadami fair trade produkty oraz zachęcać klientów do odbioru zamówień w sklepach
stacjonarnych czy paczkomatach.

[1] Harbingers 2021. Recommerce. Co to jest i czy może się przydać w budowaniu marki?
[2] Raport Accenture „Drugie życie ubrań – Jak Polacy kupują, odsprzedają, naprawiają i pozbywają się ubrań?”
[3] ThreadUp 2021 Resale Report
[4] Tetra Pak Index 2021
[5] Raport Accenture „Drugie życie ubrań – Jak Polacy kupują, odsprzedają, naprawiają i pozbywają się ubrań?”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj