Sandro Bottega – Owner and Managing Director Bottega SpA w rozmowie z ISBtech o rynku winiarskim i planach firmy w Polsce.
Jakie plany rozwoju ma firma w Polsce?
Bottega planuje w najbliższych latach umocnić świadomość swojej marki w Polsce. Kraj ten stanowi dla nas wiodący rynek w obszarze Europy Wschodniej. W ciągu ostatniej dekady gospodarka rozwijała się. Jesteśmy przekonani, że wielu Polaków, których siła nabywcza wzrosła, jest zainteresowanych naszymi produktami: winami musującymi i likierami. Wierzymy, że może pojawić się trend wzrostowy w konsumpcji grappy. Nasz włoski destylat jest w istocie alternatywą dla wódki dla młodych konsumentów, którzy chcą spróbować czegoś nowego.
Jak ocenia Pan perspektywy polskiego rynku?
W ostatniej dekadzie gospodarka rozwijała się, a także znacznie wzrósł poziom oferty w sektorze spożywczym i winiarskim. Jeśli chodzi o rynek win i alkoholi, dominuje kanał off-trade, jednak restauracje włoskie zyskują na znaczeniu i silnie się rozwijają, również dzięki zwiększonej sile nabywczej w kraju. Ponadto życie nocne (dyskoteki, lounge i restauracje muzyczne) stanowi bardzo interesujący kanał konsumpcji, również ze względu na młodą populację Polski.
Jakie są plany rozwoju na rynkach międzynarodowych?
Dystrybuujemy nasze produkty w 150 krajach na świecie. Naszym celem nie jest więc poszukiwanie nowych rynków, ale wzmocnienie obecności na tych głównych. Z naszymi dystrybutorami budujemy relacje, które z czasem, krok po kroku, umacniają się na znak zaufania.
Nasza siła tkwi w oferowaniu szerokiej gamy produktów wysokiej jakości, począwszy od Prosecco, poprzez inne włoskie wina musujące, aż po wspaniałe wina czerwone z Toskanii i Veneto, Limoncino, likiery na bazie śmietany, grappas i gin. W ten sposób możemy zaoferować naszym partnerom handlowym i naszym klientom możliwość objęcia niemal każdego sektora napojów jednym partnerem.
Czy pandemia i gwałtowny klimat stanowią wyzwanie dla biznesu?
Na pewno Covid-19 i ryzyko innych pandemii są głównym wyzwaniem dla biznesu na całym świecie. Nauczyliśmy się być odporni i modyfikować podstawy naszej działalności w zależności od sytuacji. W ubiegłym roku horyzont stał się krótki, a zmiany ciągłe. Po bardzo trudnym roku 2020, w tym roku odrobiliśmy straty i dziś odnotowujemy wzrost, również w porównaniu z rokiem 2019. Zmiany klimatyczne także zagrażają: wszyscy producenci w świecie wina są zaniepokojeni.
Bottega od wielu lat zakłada nierozerwalne zobowiązanie na froncie zrównoważonego rozwoju, starając się utrzymać średnioterminową wizję, która może prowadzić do rzeczywistych i konkretnych wyników w zmniejszaniu wpływu na środowisko, na społeczeństwo i na gospodarkę. Cel jest nie tylko negatywny, czyli ograniczenie szkód, ale również pozytywny, aby zapoczątkować powszechną poprawę w zakresie swojej działalności.
Czy rynek horeca, który ucierpiał w wyniku pandemii, odbudowuje popyt na wino?
Horeca w niewielkim stopniu została dotknięta pandemią i nadal cierpi. Wiele restauracji zorganizowało usługę dostawy i częściowo udało im się złagodzić spadek obrotów w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W obecnej sytuacji niezbędne jest posiadanie stolików na zewnątrz, ponieważ ludzie nadal wahają się, czy pozostać w domu przez dłuższy czas. Prawdopodobnie nic już nie będzie takie samo i tylko winiarnie i restauracje, które stawią czoła zachodzącym zmianom, będą w stanie zaistnieć w przyszłości.
W jaki sposób firma wykorzystuje marketing internetowy i kanały ecommerce?
Podczas pandemii sprzedaż online dała silny impuls kanałowi, który był marginalny, a który staje się strategiczny, ponieważ jest połączony z kanałami tradycyjnymi. Rozwój platform technologicznych stwarza możliwość pracy zdalnej, prowadzenia spotkań, a nawet organizowania degustacji produktów. Cyfrowy skorzystał z nieoczekiwanego przyspieszenia i podpisał znaczący krok naprzód. Bottega jest obecny w głównych platformach ecommerce i ma swój własny sklep internetowy (dostępny z witryny Bottega) dedykowany do rynku włoskiego.
Jakie są aktualne trendy w branży winiarskiej?
Wina musujące stale rosną na różnych rynkach w Europie i na całym świecie. Przywołują one na myśl świętowanie i towarzyskość i są szczególnie doceniane w okresie, w którym z powodu pandemii tego wszystkiego zabrakło. Wiele winiarni zwiększyło udział win musujących w swoim portfolio. Sukces Prosecco jest obecnie faktem na całym świecie. W chwili obecnej wydaje się, że jest to nadal dominujący trend, wzmocniony jeszcze przez popularność różowych win musujących.
Jakie plany rozwojowe ma firma w zakresie produkcji wina i rozwoju portfolio?
Pod koniec 2020 roku rozpoczęliśmy produkcję innowacyjnego Prosecco rosé, o którym mówiło się od kilku lat. Stanowi ono ważną nowość dla świata Prosecco Doc i win musujących. Wprowadziliśmy na rynek dwie wersje (high-mid range i premium range): Il Vino dei Poeti Prosecco Doc Rosé oraz Pink Gold Prosecco Doc Rosé. Oba są winifikowane w Brut i stanowią mieszankę winogron Glera (85%) i Pinot Noir (15%). Pink Gold Prosecco Doc Rosé to wersja premium, charakteryzująca się dłuższym procesem refermentacji.
Opakowanie Pink Gold wyróżnia się niepowtarzalną szatą graficzną butelki, wykonaną w ekskluzywnym procesie metalizacji, dzięki któremu różowy kolor staje się integralną częścią zewnętrznej powierzchni szkła. W 2021 roku wprowadziliśmy na rynek Bottega zero dwa bezalkoholowe napoje gazowane, które skierowane są do ciekawej niszy rynkowej, zaspokajającej potrzeby konsumentów, którzy nie spożywają alkoholu ze względów zdrowotnych lub religijnych.